Recensie: Ik wist het, Chantal van Gastel

Een boek met een magisch randje. Chantal van Gastel brengt met ‘Ik wist het‘ een heel nieuw genre in haar oeuvre. Een boek vol bloemen, liefde en toekomst voorspellende gebeurtenissen.

Mia heeft haar baan opgezegd om een bloemenzaak te beginnen. Ze volgt haar intuïtie en zet haar winkel niet op in de drukke stad maar op het idyllische stationsplein waar ze in haar jeugd verliefd op werd. Mia zet alles op alles om haar bloemenwinkel succesvol te maken en haar droom uit te laten komen. De man van haar dromen ,tosti-verkoper Feo, blijkt ook op het plein te werken en al snel raken de twee aan de praat. Als een magneet trekt Mia naar hem toe, en niet alleen naar hem. Mia trekt bijzondere verhalen aan. Dit blijft niet onopgemerkt door lokale journalist Alex. Hij gaat achter haar verhaal aan en ontrafeld zo steeds meer van het bijzondere leven van Mia.

Na het lezen van de laatste bladzijde kan ik alleen maar hopen dat er nog een vervolg deel in de maak is!

Alle dingen die je gewend bent van Chantal van Gastel komen ook in ‘Ik wist het’ terug. De hoofdpersonage wordt je beste vriendin, de liefde viert hoogtij en iedere bladzijde wordt gevuld met een lach, traan of ah-moment. Maar met ‘Ik wist het’ slaat Van Gastel ook een andere weg in. Een beetje magie, zesde-zintuig achtige situaties komen terug in het boek. Dit zorgt ervoor dat ze haar lezer blijft verassen. Mia heeft een gave die ze zelf het ‘vloeipapiereffect’ effect noemt. Je leest kleine gedeelte van een vooruitziende blik. Hierdoor blijf je zo in het boek hangen dat je niet eens door hebt dat je al twee uur aan het lezen bent! ‘Magische effecten’ worden soms teveel toegepast in boeken maar Van Gastel weet precies genoeg balans in het verhaal te brengen waardoor je de ‘vloeipapiereffecten’ niet ziet aankomen.

Het boek is aan de dikke kant voor een chicklit, maar daardoor zeker niet langdradig. Na het lezen van de laatste bladzijde kan ik alleen maar hopen dat er nog een vervolg deel in de maak is! Je maakt kennis met Mia, Feo en Alex en sluit ze in je hart als vrienden. Ook de iets wat gekke winkelmedewerker Viola, die bij Mia in de winkel staat, zul je niet snel vergeten. Wat dat betreft voelt het boek als iets dat echt zou kunnen gebeuren.

Je blijft zo in het boek hangen dat je niet eens door hebt dat je al twee uur aan het lezen bent!

Leuk detail uit ‘Ik wist het’ is dat Van Gastel twee personages uit haar andere boeken terug laat komen. Hierdoor heb je het idee dat ze een kleine gemeenschap van mensen heeft gecreëerd. Dat maakt het levendig. Voor fans van Chantal van Gastel, chicklit’s, YA boeken en eigenlijk iedere soort genre is dit boek zeker een aanrader!

Heb jij ‘Ik wist het’ gelezen? Laat weten bij het commentaar wat je ervan vind! Ben je helemaal fan van Chantal van Gastel? Op zeventien oktober komt haar verhalenbundel ‘Winter in New York‘ uit bij The House of Books.