Recensie: Liefde met een parasolletje, Abby Clements

Van de een op de andere dag de ijssalon van je oma erven. Het gebeurt de zusjes Anna en Imogen in het nieuwe boek van Abby Clements genaamd Liefde met een parasolletje.

Wanneer de zussen Imogen – fotograaf, wereldreizigster – en Anna – moeder, marketeer –, de ijswinkel van hun grootmoeder erven, staan hun werelden op hun kop. Een ijswinkel aan de kust van Engeland, met slechte online reviews en iets te veel bezoekjes van de Voedsel- en warenautoriteit is niet precies waar ze op zaten te wachten. Hoe gaan twee onervaren zussen hun oma’s nalatenschap redden? Terwijl Imogen de salon draaiende probeert te houden, vliegt Anna naar Italië om ambachtelijk Italiaans ijs te leren maken. En ze komt met veel meer terug dan alleen recepten…

Het is een verhaalopzet die we vaker hebben gezien. De hoofdpersoon erft een winkel en moet zelf uit zien te vinden hoe alles werkt. Maar laat het maar aan Clements over om daar een hele nieuwe draai aan te geven. ‘Liefde met een parasolletje’ mag dan een gebruikelijk insteek hebben het is zeker niet clichématig. Dat komt vooral door de twee hoofdpersonen, de zusjes Anna en Imogen. Beide zijn erg verschillend qua karakter maar daardoor een mooie combinatie. Clements schrijft in de hij/zij-stijl en weet je daarmee dichtbij de personages te brengen. Haar schrijfstijl past precies bij het verhaal, hij is gedetailleerd, humor vol maar vooral fijn en easy going waardoor je het boek binnen een dag uitleest.

Laat het maar aan Clements over om er een hele nieuwe draai aan te geven

Hoewel het boek enigszins voorspelbaar is, Clements voert geen hele grote plot twisten toe, is het een fijn boek geworden. Waar de meeste chicklit schrijvers dicht bij de oppervlakte blijven, neemt Clements het risico om meerdere thema’s aan te snijden. Een risico dat het nemen waard was. Als lezers kun je je meer identificeren met de personages doordat ze thema’s als jezelf leren kennen, verlies en hard werken voor je eigen doelen de boventoon laat voeren.

‘Liefde met een parasolletje’ brengt je helemaal terug in de zomersfeer. Het is goedgeschreven, een beetje voorspelbaar maar dat wordt helemaal goedgemaakt door de pakkende verhaallijn en de leuke personages.

Heb jij ‘Liefde met een parasolletje’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!