Recensie: Hubert de Givenchy, Philip Hopman

Voor vele is ze een waar stijlicoon. Met haar simplistische stijl, geweldige  acteerwerk en glamoureuze leven wist Audrey Hepburn zich te onderscheiden van de rest. Philip Hopman brengt ons nu een kinderboek, Hubert de Givenchy over de connectie tussen Audrey en modekoning Hubert de Givenchy.

vdi97890258713521-252x300Hubert (ik-figuur) brengt zijn jeugd door in Frankrijk in het kasteel van zijn moeder, waar regelmatig grote dansfeesten worden gehouden. Hij besluit modeontwerper te worden en wordt al snel beroemd. Parallel aan zijn verhaal loopt dat van Audrey Hepburn, die een carrière als balletdanseres beoogt, maar uiteindelijk een gevierd filmactrice wordt. De twee ontmoeten elkaar als Audrey het atelier van De Givenchy bezoekt op zoek naar kleding voor een nieuwe film. De Givenchy gaat voor haar ontwerpen en er ontstaat een vriendschap voor het leven.

Alleen al bij het zien van de voorkant van dit boek was ik enthousiast. Hopman heeft een geweldige tekenstijl die je meteen naar het Hepburn tijdperk brengt. Het verhaal is makkelijk te volgen. In het begin zijn het twee verhalen, die langs elkaar lopen maar toch veel raakvlakken hebben. Ongeveer op de helft van het boek komen ze samen en wordt de chemie tussen Givenchy en Hepburn mooi weergegeven.

Hopman heeft een geweldige tekenstijl die je meteen naar het Hepburn tijdperk brengt

Wat dit boek vooral zo mooi maakt is dat het een kans is voor een nieuwe generatie om kennis te maken met twee stijliconen. Het laat kinderen zien dat wanneer iets niet lukt, dat niet betekent dat je alles moet opgeven. Zo leren we dat Hepburn graag balletdanseres wilde worden maar hier te groot voor was. Toch gaat ze niet bij de pakken neerzitten en wordt ze uiteindelijk de beroemde actrice die we tot op de dag van vandaag nog kennen.

Hubert de Givenchy is een aanrader voor jong en oud. Voor iedereen die van mode houdt en op een leuke manier kennis wil maken met het leven van Audrey Hepburn.

Heb jij Hubert de Givenchy ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!