Recensie: Mission Impossible, Caja Cazemier

‘Opposites attract’, een uitdrukking die je waarschijnlijk wel eens hebt gehoord. In het nieuwe boek van Caja Cazemier, ‘Mission Impossible‘ vormt het de basis van het verhaal.

Het is liefde op het eerste gezicht tussen Vince en Mare. Maar als ze elkaar beter leren kennen, merken ze steeds meer dat ze tegenpolen zijn. Vince heeft grote plannen voor de toekomst en werkt hard voor school. Ook zorgt hij voor zijn moeder, die ziek is. Mare leeft voor het moment. Ze is nú jong, en ze wil nú plezier maken. De toekomst, dat ziet ze allemaal later wel… Allebei willen ze dat de ander verandert. Heeft hun liefde een kans?

‘Mission Impossible’, een boek met hoge pieken maar ook diepe dalen. Schrijfster Caja Cazemier heeft haarzelf de moeilijke taak gegeven om een jeugdboek te schrijven over opgroeien, liefde en verantwoordelijkheid. Vooral dat laatste aspect speelt een grote rol in het boek. Vince neemt de zorg van zijn zieke moeder op zich terwijl hij zelf nog op school zit. De manier waarop Cazemier dit heeft omschreven is met maar een woord te omschrijven: perfectie. Je leeft met Vince mee, voelt haast zijn frustratie omdat het zo realistisch is opgeschreven. Iets wat alleen maar toe te dichten valt aan Cazemiers geweldige manier van schrijven.

Je leeft met Vince mee, voelt haast zijn frustratie omdat het zo realistisch is opgeschreven

Het enige punt dat ik bij dit boek heb ik dat je je echt gaat irriteren aan het personage Mare. Cazemier heeft met Mare niet echt een karakter neergezet waar je je mee kunt vereenzelvigen. Waar ze met Vince een karakter heeft neergezet zoals je hem in ieder boek tegen wilt komen, blijft Mare achterwegen. Je komt niet zoveel over haar te weten, wat in schril contrast staat met Vince. Omdat bij Mare alles onder de noemer ‘lol’ gaat en daar weinig emoties bij aan de pas komen bouw je geen band met haar op.

‘Mission Impossible’ is een echte mission impossible op meerdere manieren. Cazemier heeft haarzelf een moeilijke taak gegeven met het schrijven van dit boek. ‘Mission Impossible’ is een ontroerende jeugdroman die naar mijn mening net iets meer uitwerking had mogen hebben zodat het verhaal nog meer binnenkomt.

Heb jij ‘Mission Impossible’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!