Book Tuesday: When it’s real, Erin Watt

Iedere eerste dinsdag van de maand bespreek ik een Engelstalig boek. De boekenwereld bezit namelijk veel meer pareltjes dan alleen de boeken uit ons kikkerlandje. Deze maand: ‘When it’s real’ van Erin Watt!

‘Onder normale omstandigheden zouden Oakley Ford en Vaughn Bennett elkaar nooit hebben ontmoet.

Oakley Ford is een bad-boy pop star met Grammy Awards, miljoenen fans en de een reputatie als rusteloze charmante herrieschopper. De paparazzi smult ervan. Als Oakley nog serieus genomen wil worden in de muziekindustrie dan zal hij iets aan zijn imago moeten doen. Wie kan hem daar beter bij helpen dan Vaughn, een parttime serveerster die haar familie financieel wil ondersteunen.

Poserend als zijn vriendin helpt Vaughn Oakley’s imago te verbeteren. Ze houden de paparazzi en de fans voor de gek. Maar houden ze zichzelf ook niet voor de gek?’

Als ik Erin Watt zeg dan zullen de meeste van jullie antwoorden met ‘The Royals serie’. Die immens populaire boekenserie heeft schrijvers Jen Frederick en Elle Kennedy (die samen Erin Watt vormen) in één keer op de kaart gezet in Nederland. Nu ‘The Royals’ op zijn einde loopt is het tijd voor een nieuw boek. ‘When It’s Real’ kwam al een tijdje geleden in Engeland uit, en werd meteen lovend door fans ontvangen. En ze hadden geen ongelijk, ‘When it’s Real’ is een vlot geschreven verhaal, bij vlagen hilarisch en met een emotionele ondertoon.

When it’s Real is een vlot geschreven verhaal, bij vlagen hilarisch en met een emotionele ondertoon

In ‘When it’s real’ staat het verhaal van Vaughn en Oakley centraal. Toen ik de achterflaptekst las was ik een beetje bang het een sugar coated verhaal zou worden waarbij het glazuur je van de tanden vliegt, maar niets is minder waar. Erin Watt zet met ‘When it’s real’ een sterk verhaal neer waarin de emotionele ontwikkeling van de hoofdpersonages centraal staat. Het verhaal is geschreven vanuit de twee hoofdpersonen waardoor je als lezer dicht bij hun gevoelens en emotie’s komt. Beiden hebben het een en ander meegemaakt en het vertrouwen in de mensen om hen heen verloren. Samen weten ze dat vertrouwen terug te vinden. Het is dit aspect dat het verhaal naar een hoger niveau tilt dan de meeste YA-boeken.

‘When it’s real’ is geweldig geschreven, vlot maar vooral een verhaal dat afwijkt van de stereotyperende aspecten in YA-verhalen.

In februari interviewde ik Erin Watt, lees het interview hier