Recensie: ‘Allesbehalve oké’, Laura Steven

In april bracht Laura Steven haar debuut ‘Allesbehalve oké‘ uit in Nederland. Een verhaal over tiener Izzy O’Neill die slachtoffer wordt van een online schandaal.

‘Izzy O’Neill hier! Straatarme wees, ambitieuze cabaretier en Ongelooflijke Slet, als je de roddelsites tenminste mag geloven… Izzy had nooit verwacht dat ze op haar achttiende het slachtoffer zou zijn van een internationaal online-schandaal. Maar als expliciete foto’s van haar met de zoon van een politicus online komen te staan, laten treiteraars niets van haar heel. Gewapend met een enorme bak nacho’s en haar beste vriend Ajita als steun en toeverlaat, probeert ze het van zich af te lachen. Maar als het dagelijkse slutshaming verergert, leert ze snel dat de wereld tienermeiden niet oké behandelt. Allesbehalve oké zelfs.’

Het mag duidelijk zijn Laura Steven kan schrijven! Wat een goed boek is ‘Allesbehalve oké’. De personages, de schrijfstijl, zelfs de cover, alles klopt aan dit boek. Steven’s schrijfstijl is gevat, vlot maar vooral passend bij het verhaal. Vanaf de eerste pagina begint Steven met humor, een belangrijk onderdeel van het boek. Hoewel hoofdpersoon Izzy te maken krijgt met de meest nare opmerkingen, behoudt ze een humoristische kijk op de wereld. Steven heeft ervoor gezorgd dat ‘Allesbehalve oké’ een verhaal is geworden dat bestaat uit meerdere lagen, maar zeker niet zwaar is.

‘De personages, de schrijfstijl, zelfs de cover, alles klopt aan dit boek’

De gelaagdheid brengt Steven in het verhaal door het behandelen van meerdere thema’s. Zo komen de bekende tienerproblemen, zoals vriendjes en eerste liefdes voorbij, maar gaat Steven ook van het begaande pad door het onderwerp slutshaming in het verhaal een hoofdpositie te geven. Hiermee gaat ze voorbij aan de clichématige insteek en weet ze in te spelen op actualiteit. Daarnaast brengt ze de lezer dicht bij het hoofdpersonage. Je leest haar gedachtes, weet hoe ze zich voelt en wat ze wil bereiken. Wat dit boek zo goed maakt is dat Steven je dicht bij de personages brengt, maar geen voorspelbaar verhaal neer heeft gezet. Ze maakt gebruik van meerder plot twisten en weet daarmee het verhaal spannend te maken.

‘Allesbehalve oké’ is een geweldig geschreven verhaal dat voorbijgaat aan de clichés. De personages, de schrijfstijl en de gelaagdheid van het verhaal maakt van dit boek zeker een must-read.

Heb jij ‘Allesbehalve oké’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!