Recensie: Camino, Graeme Simsion & Anne Buist

De schrijver van The Rosie Project is terug! Dit keer met een heel ander, maar uniek verhaal. Graeme Simsion en Anne Buist schreven Camino.

‘Wat maakt het leven de moeite waard? En wat is het verschil tussen het leven dat je leeft en het leven dat je kiest? De Amerikaanse kunstenares Zoë en de Engelse ontwerper Martin zijn beiden in het schilderachtige Cluny, Frankrijk. Om een nieuwe start te maken, gaan ze – alleen – de lange weg afleggen die van Cluny naar Santiago de Compostela in het noordwesten van Spanje leidt, over de beroemde Camino de Santiago, de pelgrimsroute van Sint-Jakob. Ze kijken ernaar uit om in de voetsporen van de pelgrims te stappen die hun al eeuwen voorgaan op de Camino. Er wordt gezegd dat de Camino je verandert. Hij geeft je de kans een nieuwe versie van jezelf te vinden. Maar kunnen deze twee heel verschillende mensen ook elkaar vinden?’

Toen ik hoorde dat de schrijver van ‘The Rosie Project’ een nieuw boek had geschreven was ik meteen nieuwsgierig. ‘The Rosie Project’ had ik binnen een dag gelezen. Met ‘Camino’ brengen Simsion en zijn vrouw Anne Buist een uniek, geweldig uitgewerkt verhaal. Simsion en Buist liepen de Camino in 2011 en 2016 zelf en weten door hun gedetailleerde schrijfstijl de lezer mee te nemen op deze tocht. Het boek is filosofischer van aard dan de boeken die we gewend zijn van Simsion. Hij zet de lezer aan het denken met vragen als: wat maakt het leven de moeite waard en wat is het verschil tussen het leven dat je leeft en het leven dat je kiest.

Met Camino brengen Simsion en zijn vrouw Anne Buist een uniek, geweldig uitgewerkt verhaal

Dit alles gecombineerd met zijn bekende vlotte pen, maakt het een echte page-turner die maar moeilijk weg te leggen is. Het principe ‘ik lees nog één hoofdstuk’ werkt hij tevens goed in de hand door gebruik te maken van relatief korte hoofdstukken. Het verhaal wordt beschreven vanuit twee personages. Simsion beschrijft de gedachtes van deze personages zo precies dat je ze echt leert kennen en het net lijkt alsof je met de personages meeloopt. Je gaat mee op hun persoonlijke reis.

Leuk detail: aan het begin van het boek staat de route die de hoofdpersonages lopen. Dit zorgt ervoor dat je als lezer echt een beeld hebt bij de tocht die duizenden mensen per jaar afleggen.

‘Camino’ is een must-read voor iedere ‘The Rosie Project-fan’. Geweldig geschreven en tot in de puntjes onderzocht doordat de schrijvers de tocht zelf hebben gelopen. Het is een uniek verhaal geworden.

Heb jij ‘Camino’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!