Recensie: Daar heb je vrienden voor, Astrid Harrewijn

Na een succesvol eerste boek uit het drieluik van Astrid Harrewijn was daar op 6 augustus ‘Daar heb je vrienden voor‘. Een verhaal vol humor, spanning en liefde.

26647_577ccc913e7ef_26647Stoer en aantrekkelijk wil hij zijn, stoffig en degelijk is hij. Joost, veertig, ongehuwd, schrijver, kunsthistoricus en archeoloog; werkzaam bij het Rijksmuseum en de Universiteit van Amsterdam. Een verblijf van twee maanden in Rome, waar hij werkt aan een boek over keizer Augustus, zorgt voor de ommekeer. Hij beseft dat de tijd niet stilstaat en dat hij een beetje moet doorpakken als hij wil dat er ooit iets verandert. In een moment van overmoed laat hij zich een nieuwe look aanmeten – wie weet volgt de rest dan vanzelf? Terug in Nederland ziet het leven er helaas toch wat anders uit dan in de Italiaanse zon. Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden wordt hij op één dag twee keer ontslagen en raakt hij verstrikt in een geheim genootschap en een mysterieus raadsel. Maar wat hem het meest uit zijn slaap houdt, is het besef dat hij een kind wil. Zijn vrienden wijzen hem fijntjes op de logische consequentie waar hij zelf nog voor terugschrikt: wil je een kind, dan heb je een vrouw nodig…

Het is grappig, spannend, vlot en ga zo nog maar even door. Waar is de petitie die ik kan tekenen om te zorgen dat Astrid Harrewijn nooit meer stopt met schrijven! ‘Daar heb je vrienden voor’ is weer een geweldig staaltje schrijfkunst van Harrewijn. Vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal ingezogen en blijf je tot aan de laatste bladzijde geboeid. Het boek verveelt niet één keer. Iets dat alleen maar kan worden toegedicht aan de schrijfstijl van Harrewijn. Het is vlot,  maar laat je vooral niet meer stoppen met glimlachen totdat je het laatste woord hebt gelezen.

‘Daar heb je vrienden voor’ is weer een geweldig staaltje schrijfkunst van Harrewijn

Wat ik ook leuk vind aan dit boek is dat het niet een dertien in een dozijn boek is. Voor de verandering heeft de man in het boek een kinderwens. Waar het bij vrouwenboeken al vaak uitkomt op een zoetsappig verhaal brengt het component van het mysterieuze raadsel genoeg spanning om te zorgen dat dat hier niet gebeurt. In ‘Daar heb je vrienden voor’ is de perfecte balans aangebracht van spanning, grappigheid en liefde. Beter had niet gekund!

Als je opzoek bent naar een boek met humor en spanning dat ook nog eens super is geschreven dan is ‘Daar heb je vrienden voor’ zeker een aanrader om te lezen.

Heb jij ‘Daar heb je vrienden voor’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!