Recensie: De beer en de nachtegaal, Katherine Arden

Een Russische dorpje waar een ijskoude wind waait en het altijd lijkt de sneeuwen. Het vormt het decor van het nieuwe boek van Katherine Arden genaamd ‘De beer en de nachtegaal‘.

In een dorp op het randje van de wildernis in het noorden van Rusland, waar de ijskoude wind blaast en het altijd lijkt te sneeuwen, vertelt een oude min sprookjes over de Winterkoning. Verhalen over oude magie verboden door de kerk. Maar voor het jonge, wilde meisje Vasja zijn het meer dan alleen verhalen. Alleen zij ziet de geesten rondom het huis die haar beschermen. Alleen zij voelt de groeiende krachten van een duistere vorm van magie in het bos…

‘Een sfeervol en betoverend avontuur in het besneeuwde landschap van het oude Rusland’, een omschrijving, voor dit boek, die niet beter had kunnen worden gekozen. Bij het zien van de cover van ‘De beer en de nachtegaal’ was ik al meteen benieuwd naar het verhaal. Arden begint het verhaal met een sfeeromschrijving, een slimme zet aangezien je meteen in het verhaal zit. Met haar gedetailleerde, vlotte maar vooral sprookjesachtige schrijfstijl zorgt ze er vervolgens voor dat je het boek niet meer weg kunt leggen totdat je het uit hebt.

Bij het zien van de cover van ‘De beer en de nachtegaal’ was ik al meteen benieuwd naar het verhaal

Het enige waar ik aan moest wennen waren de Russische namen die in dit boek voorkomen. De namen zij nogal lang en lijken allemaal erg op elkaar. Dit zorgt ervoor dat het iets langer duurt voordat je alle personages echt goed kent. Ook is het verhaal een beetje voorspelbaar. Toch doet dit allemaal geen afbreuk aan de rest van het verhaal. Arden heeft een verhaal neergezet dat een nieuwe dimensie geeft aan sprookjes.

‘De beer en de nachtegaal’ is een uniek boek dat niet te vergelijken is met welk boek dan ook. Het is vlot, gedetailleerd maar vooral een echte pageturner.

Heb jij ‘De beer en de nachtegaal’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!