Recensie: De standaards van Spits II, Frits Spits

Na een succesvol eerste boek is radiolegende Frits Spits nu terug met een tweede boek vol pareltjes uit de Nederlandse muziekscene. Spits neemt je mee van Ramses Shaffy naar Marco Borsato en Diggy Dex.

Het tweede deel van de mooiste Nederlandstalige liedjes – een lees- en luistergids die gelukkig maakt – geschreven en samengesteld door Frits Spits. Met een voorwoord van Nelleke Noordervliet.
Frits Spits is een van de bekendste radiomakers van Nederland. Generaties jongeren groeiden op met De Avondspits. Uit bijna 400 Nederlandstalige liedjes – zijn persoonlijke canon – selecteerde Spits er 90 voor De Standaards van Spits, inmiddels een eclatant succes. Nu is er De Standaards van Spits II. Net zo bevlogen als in de eerste Standaards schrijft Spits over muziek, over taal, over inhoud, niet zelden gelardeerd met een miniportret van de betreffende artiest en zijn persoonlijke herinneringen. Omvangrijk naslagwerk met vier cd’s met 81 nummers.

Als we de radio tegenwoordig aanzetten dat knallen de hits van Miley Cyrus, Coldplay en Bruno Mars ons om de oren. Nederlandstalige muziek krijgt vaak geen podium meer. Laat het maar aan Spits over om je opnieuw verliefd te laten worden op het Nederlandse lied. Met anekdotes uit zijn eigen leven, waaronder verhalen over zijn vader, laat hij je voor de tweede keer zien hoe kunstig Nederlandse liedjes in elkaar zitten. Zijn schrijfstijl is sprankelend, vlot maar vooral persoonlijk. Spits heeft bij ieder nummer wel een leuke herinnering die hij wil delen. Hierin neemt hij zichzelf niet al te serieus en stelt zijn herinneringen vaak ter discussies. Het resultaat, een boek dat je niet meer weg kunt leggen.

Met anekdotes uit zijn eigen leven, waaronder verhalen over zijn vader, laat hij je voor de tweede keer zien hoe kunstig Nederlandse liedjes in elkaar zitten

Hoewel de meeste nummers voor mijn tijd zijn uitgekomen, zorgt Spits ervoor dat alle leeftijden meekomen in het boek. Ook speelt Spits met dit boek in op een jongere doelgroep door ook de muziek van onder andere Diggy Dex aan bod te laten komen. De nummers die zijn gekozen hebben allemaal een gevoel van nostalgie maar blijken nog steeds populair. Neem ‘zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder’ van Ramses Shaffy, ook bij mensen van mijn generatie (millennials) nog steeds een bekend nummer.

De standaards van Spits II‘ is een must-read voor jong en oud. Het is doorspekt met nostalgie, fantastisch geschreven maar vooral een geweldige ode aan het Nederlandse lied.

Heb jij ‘De standaards van Spits II’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!