Recensie: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman), Astrid Harrewijn

Een boek schrijven met zoveel kunstgerelateerde details is al een prestatie, maar er dan ook nog een mooi verhaal van maken is de overtreffende trap. Astrid Harrewijn geeft je met ‘Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) een kijkje in de wereld van de kunst te midden van een verhaal over vriendschap, voor jezelf opkomen en hoe om te gaan met schandalen.

drie vrienden, een huis (en een klusjesman) astrid harrewijn 2Sommige dingen doe je gewoon niet als je halverwege de dertig bent. Zoals je veilige vaste baan, je huis in Limburg en het vooruitzicht van een bruiloft inruilen voor een tijdelijke baan bij het Van Gogh Museum in Amsterdam. Noor doet het wél, tot verdriet van haar ouders en haar vriend. Ze betrekt samen met haar jongere zusje Kiki en studievriend Joost een verwaarloosd pandje aan de Herengracht. Kiki is bewust single, het zwarte schaap van de familie en ziet de wereld als haar speeltuin. Ze werkt voor Jeff Koons en brengt zijn spraakmakende tentoonstelling naar het Stedelijk. Joost, een vriendelijke maar ietwat stoffige vrijgezel, werkt als adviseur bij het Rijksmuseum. Noor, Kiki en Joost delen lief, leed en de voordeur met elkaar en kennen maar één harde regel: thuis wordt er niet gesproken over het werk op het Museumplein. Terwijl het huis een verbouwing ondergaat ontdekt Noor zichzelf, de waarde van vriendschap, en een groot schandaal in de kunstwereld. Kortom: ze ontdekt het leven.

Laat ik eerst zeggen dat ik de kaft van dit boek echt helemaal geweldig vind. De rode kaft met tramlijn 5 (het wordt duidelijk in het boek waarom tramlijn 5 zo speciaal is) en de traditionele Amsterdamse grachtenpanden brengen je al helemaal in de sfeer van Amsterdam. Deze sfeer zet door in het verhaal. Hoofdpersoon Noor is een sterke vrouw die je als lezer al snel in je hart sluit. Grappige zus Kiki en goede vriend Joost maken het plaatje compleet. Het verhaal is een aaneenschakeling van spannende en grappige momenten. Je zult je niet snel vervelen met dit boek en zit er zo twee uur aan gekluisterd.

Harrewijn heeft een vlotte pen, ze weet precies hoe ze dialogen moet afwisselen met gedachtegangen zonder dat het te langdradig wordt

Je kunt merken dat voor dit boek veel research is gedaan en dat dit ook goed is verwerkt. Harrewijn maakt de schilderijen van Van Gogh levend voor de lezer, iets wat niet veel schrijvers haar na zullen doen. Dit zorgt er ook voor dat je onderdeel van het boek wordt, je leeft met de karakters mee en kunt je verplaatsen in hun situaties. Harrewijn heeft een vlotte pen, ze weet precies hoe ze dialogen moet afwisselen met gedachtegangen zonder dat het te langdradig wordt.

Als je van een grappige verhaal houdt ,met de nodige spanning, die je niet meer loslaat dan is ‘Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)’ zeker een aanrader. Let wel op, na het lezen van dit boek wil je waarschijnlijk een bezoekje brengen aan het Van Gogh museum om zelf plaats te nemen in verhaalwereld van Harrewijn!

‘Drie vrienden, een huis (en een klusjesman)’ is sinds 23 februari te koop. Heb jij het boek ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vond. Ik ben benieuwd!