Recensie: Een bijna definitieve lijst van nachtmerries, Krystal Sutherland

Iedereen heeft wel een fobie. Of het nou spinnen zijn of een onverklaarbare angst voor de kleur geel (bestaat echt). Voor hoofdpersoon Esther is het echter een lange lijst met meer dan vijftig punten.

Duisternis, pleinvrees, water… Al Esthers familieleden hebben een fobie. Esther weet nog niet wat haar grote angst is, omdat ze zo ongeveer alles uit de weg gaat: liften, kleine ruimtes, grote drukte, spinnen en nog veel meer. Tot ze wordt bestolen door een klasgenoot van vroeger. De mysterieuze Jonah steelt haar lijst met angsten. Tot Esthers eigen verbazing haalt Jonah haar over om samen alle angsten op haar lijst tegemoet te treden. Met onverwachte gevolgen…

Krystal Sutherland kennen we in Nederland van het boek ‘Sterrenstof’. Een boek dat een groot succes werd in Nederland en haar definitief op de kaart zetten als YA-schrijfster. Afgelopen maand bracht ze ons het boek ‘Een bijna definitieve lijst van nachtmerries’. Is ze een eendagsvlieg of weet ze ook met dit boek een sterk verhaal neer te zetten? Het tweede is zeker van toepassing. ‘Een bijna definitieve lijst van nachtmerries’ lijkt op het eerste ogenblik een luchtig boek, maar hoe verder je leest hoe meer lagen worden blootgelegd. Dit resulteert in een emotioneel verhaal waarbij je de hoofdpersonen echt in je hart sluit.

‘Een bijna definitieve lijst van nachtmerries’ is een emotioneel verhaal, waarbij je de hoofdpersonen echt in je hart sluit’

Wat dit boek voor mij zo goed maakt, is de onderliggende boodschap die Sutherland haar lezers meegeeft. We zijn allemaal wel bang voor iets, maar de angst definieert ons niet, de manier waarop we ermee omgaan wel. Sutherland zet in ‘Een bijna definitieve lijst van nachtmerries’ een sterk maar complex hoofdpersonage neer. Hoewel ze overal bang voor is weet ze met behulp van Jonah haar angsten te overwinnen en laat ze de lezer zien dat je veel sterker bent dan je denkt. Dat Sutherland ook nog over een meesterlijke pen bezit en het verhaal vlot op papier heeft gezet maakt het een knaller van een YA verhaal.

‘Een bijna definitieve lijst van nachtmerries’ is een ontroerend verhaal met mooie onderliggende boodschap. Het is vlot geschreven en zet de lezer zeker aan het denken.

Heb jij ‘Een bijna definitieve lijst van nachtmerries’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!