Recensie: Een fijne neus voor liefde, Stacey Lee

Wist jij dat schuldgevoel ruikt naar hoestsiroop en dat twijfel de geur heeft van een forel? Voor hoofdpersoon Mim uit het nieuwe boek van Stacey Lee genaamd, Een fijne neus voor liefde, is het de gewoonste zaak van de wereld.

`De meeste mensen weten niet dat liefdesverdriet naar bosbessen ruikt.’ Mimosa en haar moeder zijn de laatste aromateurs op aarde. Met behulp van hun uitzonderlijke reukvermogen kunnen ze liefdesdrankjes maken waarmee ze verliefde mensen helpen, en dus is Mimosa voorbestemd voor een leven lang plukken, wieden en brouwen. Maar bovenal moet ze zorgen dat ze zelf nooit verliefd wordt, want dat zou haar sublieme reukvermogen schaden. Als ze per ongeluk een elixer aan de verkeerde vrouw geeft – een onvergeeflijke fout die ze beslist niet aan haar moeder durft op te biechten! – loopt alles al snel uit de hand. Er is maar één manier om het goed te maken, en de enige die haar daarbij kan helpen is Court, een van de populairste jongens van school. En dan gebeurt net datgene wat absoluut niet mag: ze wordt verliefd!

Mensen al vanaf een kilometer afstand kunnen ruiken, in de echte wereld zou dat betekenen dat je echt een keer in bad moet. In het boek ‘Een fijne neus voor liefde’ is het de gewoonste zaak van de wereld voor Mimosa en haar moeder. Lee neemt ons in een wereld vol geuren, (jammer dat er nog een geurboeken bestaan) die ze zo geweldig heeft omschreven dat je ze bijna kunt ruiken. Ook de personages zijn tot op de precisie uitgewerkt. Mimosa wordt al snel een vriendin van de lezer en je leeft echt met haar mee.

Lee’s unieke schrijfstijl zorgt ervoor dat dit geen cliché YA boek is geworden

Lee biedt een gehele nieuwe manier van het vertellen van een verhaal. Het verhaal is vanuit het perspectief van Mimosa geschreven, maar doordat ze alle emoties van anderen kan ruiken leer je ook veel over de andere personages. Alsof je vanuit de alwetende persoon leest maar het toch vanuit de ik-vorm is geschreven. Lee’s unieke schrijfstijl zorgt ervoor dat dit geen cliché YA boek is geworden. Natuurlijk, er zitten voorspelbare elementen in het verhaal, maar Lee’s schrijfstijl zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen totdat je het boek uit hebt!

‘Een fijne neus voor liefde’ is een echte easy read voor de zomer. Verlies jezelf een paar uur in de wonderlijke wereld van de geuren en liefdesdrankjes.

Heb jij ‘Een fijne neus voor liefde’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!