Recensie: Een hart vol hommel(e)s, Petra Hülsmann

De Duitse Petra Hülsmann zal bij vele nog niet zo heel bekend zijn. Maar met haar debuut roman Een hart vol hommel(e)s zal daar zeker verandering in komen. ‘Een hart vol hommel(e)s’ is een typisch feelgood verhaal, waar liefde hoogtij viert en veel grappige momenten de revue passeren.

9200000051781144Je moet je door de liefde niet gek laten maken. Deze wijze raad krijgt Lena meerdere malen te horen van taxichauffeur Knut. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan als je aanstaande een week voor de bruiloft opeens je ex blijkt te zijn. Dat je 30 wordt en je baan door je eigen stomme schuld plotseling je ex-baan is… ach dat kun je er dan ook nog wel bij hebben. Lena gunt zich geen tijd voor zelfmedelijden, want ze heeft een missie: haar leven krijgt een total make-over. En bovendien trekt uitgerekend zij – complete controlfreak – in bij het chaotische huishouden van haar beste vriendin. Daar werkt vooral huisgenoot Ben op haar zenuwen. Die is namelijk niet alleen ongelooflijk arrogant maar ook een akelige womanizer. Daarom irriteert het Lena dat haar hart bij de gedachten aan hem alleen al vol hommels lijkt te zitten.

Wauw, wat een leuk boek! Aan veel debuut romans zitten vaak een hoop ogen en haken, maar door ‘Een hart vol hommel(e)s’ was ik aangenaam verrast. Het 411 pagina’s tellende boek is een aaneenschakeling van goed geschreven, grappige momenten. Terwijl Lena opzoek is naar een nieuw leven wordt de lezer een vriendin van haar. Hülsmann heeft een fijne, vlotte schrijfstijl en het vermogen om haar karakters zo neer te zetten dat ze bijna levend worden.

Hülsmann heeft een fijne, vlotte schrijfstijl

‘Een hart vol hommel(e)s’ is zo’n boek waarbij alle clichés gewoon waar zijn. Ja, het is een feelgood boek, ja je kunt er zo drie uur in lezen en het lijkt maar tien minuten en ja na het lezen van dit boek wil je een deel twee, drie en vier! (al denk ik niet dat dit zal gebeuren wat het boek heeft geen open einde) Een leuk detail aan het boek is dat er op de laatste pagina een beschrijving staat over hoe je zelf de hommel op de voorkant van het boek in elkaar knutselt.

Niet snel zal ik schrijvers met elkaar vergelijken, omdat iedere schrijver zijn eigen stijl heeft. Maar voor fans van Lindsey Kelk en Sophie Kinsella (eigenlijk voor iedereen die opzoek is naar een goed feelgood boek) is ‘Een hart vol hommel(e)s’ een echte aanrader!

Heb jij ‘Een hart vol hommel(e)s’ ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vindt!