Recensie: Een, Sarah Crossan

Een zussenband is onverbreekbaar, maar wat als je daadwerkelijk aan je zus vast zit. Sarah Crossan brengt ons een verhaal over een Siamese tweeling op zoek naar hun eigen identiteit. Doorzettingsvermogen en de hartverwarmende band tussen twee zussen vormen de basis voor Een.

Een_Sarah_CrossanGrace en Tippi zijn een Siamese tweeling van bijna zeventien die niet anders weten dan dat ze samen zijn. Hun leven verandert echter drastisch wanneer ze niet langer thuis les kunnen krijgen, maar naar de lokale middelbare school moeten. Daar ontkomen ze niet aan gestaar en gepest, maar ontdekken ze ook dat anders zijn soms voordelen heeft. Wat ze echter nog niet weten is dat ze een hartverscheurende beslissing moeten nemen; een beslissing die hun leven nog ingrijpender zal veranderen.

‘Een’ ontroert, raakt en bevat de juiste gelaagdheid om het boek in een adem uit te lezen. De gelaagdheid zorgt ervoor dat ‘Een’ een boek is geworden waarbij je deelgenoot wordt van het verhaal. Daarnaast maakt Crossan’s schrijfstijl dit boek alleen maar meer speciaal. In ‘Een’ is gebruik gemaakt van een vrije versvorm. Iedere hoofdstuk krijg je een nieuw gedicht voorgedragen waarbij hoofdpersoon Grace je meeneemt in het leven van een Siamese tweeling. ‘Een’ leest door deze manier van schrijven vlot en maakt het wel heel makkelijk om dan toch nog één hoofdstukje te lezen.

‘Een’ ontroert, raakt en bevat de juiste gelaagdheid om het boek in een adem uit te lezen

Crossan legt in dit boek met verve de band tussen twee zussen weer. Hoofdpersoon Grace vertelt alles tegen je alsof je een goede vriendin van haar bent. Dat je zo dichtbij een personage komt kan alleen maar worden toegeschreven aan de fenomenale schrijfstijl van Crossan. Vooral het einde ontroert tot op het bot. Ik zal niets verklappen maar het einde is zowel frustrerend als zo mooi beschreven dat je met een goed gevoel het boek afsluit.

‘Een’ is een aanrader voor YA liefhebbers en is ontroerend en luchtig tegelijk. Boordevol liefde, een onbeschrijfbare zussenband en ontroerende momenten.

Heb jij ‘Een’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!