Recensie: Finding Audrey, Sophie Kinsella

Sophie Kinsella vestigde haar naam in de boekenwereld met haar immens succesvolle Shopaholic serie. Jarenlang genieten we al van de koopverslaafde Becky. Dit jaar komt Kinsella met haar eerste YA boek: Finding Audrey. Een boek over acceptatie, liefde en hoe je moet leven als je leven wordt beperkt.

Audrey kan het huis niet verlaten. Ze kan niet eens haar zonnebril afnemen in huis. Haar leven wordt beheerst door angst, totdat ze de beste vriend van haar broer Frank, Linus ontmoet. Met zijn vriendelijke, open houding weet Linus haar steeds meer naar buiten te krijgen. Te beginnen bij hun gezamenlijke uitstapjes naar Starbucks. Met Linus naast haar vindt Audrey haar weg terug naar haar oude leven. Maar haar oude leven brengt ook oud zeer terug.

Na alle shopaholic boeken weet Kinsella met Finding Audrey een gevoelige snaar te raken bij haar lezers. Haar site liep vrijwel meteen vol met lovende reacties. En niet onterecht, met Finding Audrey brengt Kinsella een groot probleem naar voren. Audrey kampt met een angststoornis, een situatie die Kinsella met verve aan haar lezers vertelt. Op haar site schrijft Kinsella dat ze zich voornamelijk heel beschermend over Audrey voelde. Dit gevoel weet ze goed over te brengen in het boek. Audrey wordt door iedereen in haar familie beschermt, soms zelfs iets te veel. Kinsella laat de situatie zien zoals hij is en verbloemt hem niet.

finding audrey grote foto

Kinsella die bekend staat om haar humor brengt ook in dit boek de balans tussen zware gebeurtenissen en humor. Zo zorgt de thuissituatie van Audrey voor genoeg hilarische momenten. Vooral de moeder van Audrey zorgt voor veel humoristische situaties die soms maar al te herkenbaar zijn. Daarnaast zorgt ook het filmscript dat is verweven in dit verhaal voor een frisse blik. Audrey moet van haar therapeut haar leven filmen. Het filmscript dat hieruit voortvloeit wordt in korte fragmenten aan het verhaal toegevoegd.

Kinsella laat de situatie zien zoals hij is en verbloemt hem niet

De mentale en emotionele groei die Audrey door het verhaal begaat is zeer mooi weergegeven. Je wordt deelgenoot van haar verhaal en aan het eind van het boek heb je het idee dat je er een goede vriendin bij hebt. Hoewel je haar goed leert kennen blijf je als lezer ook met vragen achter. Kinsella laat niet veel los over de situatie die heeft geleidt tot de angststoornis van Audrey. Het ontbreken van deze essentiële gebeurtenis zorgt ervoor dat je het boek niet afsluit met een ‘zo is het goed’ gevoel. Laten we dus maar hopen op een vervolg van Finding Audrey!

Als je fan bent van Kinsella dan vind je in dit boek alles waar je naar zoekt. Hoewel je met vragen achterblijft is het zeker een aanrader voor zowel jong als oud.

Heb jij Finding Audrey (of de Nederlandse versie: Niet te filmen) ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat je ervan vond! Benieuwd geworden naar het boek? Lees het eerste hoofdstuk op Sophie’s site.