Recensie: Kleine wonderen, Stephanie Knipper

Ze werd geïnspireerd door haar eigen dochter om het verhaal te schrijven. Stephanie Knipper brengt ons ‘Kleine wonderen‘ een ontroerend en geweldig geschreven familieroman.

2c81654d8c1eb1797885723a8c5d1790_cache_Als opgroeiende zusjes waren Rose en Lily onafscheidelijk, maar in hun volwassen leven verwaterde het contact, omdat Lily niet kon omgaan met de veeleisende opvoeding van Rose’ autistische dochter. Wanneer Rose ernstig ziek wordt, moet Lily terugkeren naar de bloemkwekerij van de familie en moet ze de angst die haar wegdreef onder ogen gaan zien. ‘Kleine wonderen’ is geschreven met veel gevoel en begrip voor wat het betekent om ‘anders’ te zijn. Het is een roman over het belang van familie en over de bergen die mensen kunnen verzetten om hun geliefden te beschermen.

‘Kleine wonderen’ in één woord beschrijven zou zijn met het woord: wauw! ‘Kleine wonderen’ is een klein wonder op zichzelf. Schrijfster Stephanie Knipper neemt je mee in het hoofd van Antoinette, de autistisch dochter van Rose en beschrijft haar gedachtes met zoveel emotie dat je de tissues binnen handbereik kunt houden. Je voelt de onmacht van Antoinette omdat ze niet kan praten maar wil zorgen voor de mensen om haar heen. Knipper beschrijft een emotioneel beladen verhaal maar weet het zo te schrijven dat het niet zwaar is geworden.

‘Kleine wonderen’ is een klein wonder op zichzelf

Het verhaal is beschreven vanuit drie perspectieven. Zo lezen we het verhaal van Antoinette, maar ook het verhaal van haar moeder Rose en haar tante Lily. Knipper is een echte schakelkoningin en houdt de lezer op het puntje van haar stoel door geweldige plottwisten. Zo heeft ze een fantasy aspect in het verhaal verwerkt en volgen we ook het liefdesverhaal van Lily en een oude vlam. Dit alles bij elkaar maakt het een geweldige familieroman over de speciale band tussen twee zussen en een moeder en een dochter.

‘Kleine wonderen’ staat in mijn top vijf van beste boeken ooit en is een must-read! ‘Kleine wonderen’ is ontroerend en hartverwarmend tegelijkertijd.

Heb jij ‘Kleine wonderen’ ook gelezen? Laat bij de reacties weten wat jij van dit boek vindt!