Recensie: Liberty, hoe ik een (best wel goede) spion werd, Andrea Portes

De wereld over vliegen als spion om je ouders te redden. Het overkomt Paige Nolan, hoofdpersoon uit het nieuwe YA boek van Andrea Portes.

Paige Nolan is hyperintelligent, spreekt vijf talen vloeiend, heeft de zwarte band in diverse vechtsporten én kent geen angst. Die unieke combinatie is de reden dat ze wordt gerekruteerd als spion voor een geheime Amerikaanse overheidsorganisatie. De bedoeling is dat ze naar Moskou vliegt en op zoek gaat naar Sean Raynes, een jongen die een aantal behoorlijk pijnlijke overheidsgeheimen openbaar heeft gemaakt. En dus wil iedereen dolgraag weten wat hij nog meer in zijn schild voert. Wanneer ze de missie tot een goed einde weet te brengen, zal de zaak van haar verdwenen ouders heropend worden.
Paige krijgt een dekmantel – uitwisselingsstudente – en een codenaam – Liberty – en komt in actie.

Er is maar een woord dat dit boek kan omschrijven en dat is: hilarisch. In eerste instantie vreesde ik dat ‘Liberty, hoe ik een (best wel goede) spion werd‘ veel op de film ‘So undercover’ zou lijken, maar dat was totaal niet het geval. Hoewel er raakvlakken zijn, denk aan: de codenaam, de uitwisselingsstudente en het redden van ouders, is ‘Liberty’ echt een heel ander verhaal. Het heeft meer achterliggende gedachten en is veel spannender! Portes beschikt tevens over een vlotte pen en zorgt ervoor dat je het boek na de eerste pagina niet meer weg kunt leggen.

Er is maar een woord dat dit boek kan omschrijven en dat is: hilarisch

Zoals ik al schreef is dit verhaal echt hilarisch. Paige beschikt over een soort sarcastische humor waar ik echt van hou. Als ze in een gevecht zit floepen de hilarische zinnen nog steeds uit haar mond, wat zorgt voor veel hardop-lachen-momenten! Portes heeft ook goed aangevoeld dat dit verhaal veel humor nodig had. Het is een spannend verhaal, dat al snel zwaar zou kunnen worden doordat Paige er alles aan doet om haar ouders terug te krijgen. Maar door de humor zorgt Portes ervoor dat het geen zwaar verhaal is geworden.

‘Liberty, hoe ik een (best wel goede) spion werd’ is hilarisch, spannend maar vooral vlot geschreven, waardoor je het in een keer uit wil lezen.

Heb jij ‘Liberty, hoe ik een (best wel goede) spion werd’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!