Recensie: Lief, Jackie van Laren

Na haar succesvolle eerste boek ‘Zin‘ verscheen op 4 augustus deel twee ‘Lief, Q een maand later’ in de trilogie van Jackie van Laren. Een boek met emotionele groei, ontluikende liefde en spannende gebeurtenissen.

Nina zit er doorheen. Q heeft het op een botte manier uitgemaakt en niets meer van zich laten horen. Na een intense, heftige maand met Q probeert Nina de touwtjes weer in eigen handen te nemen en hem zo snel mogelijk uit haar systeem te krijgen. Maar dat blijkt moeilijker dan gedacht als oud-college Leo haar uitnodigt om met het bedrijf van Q mee te gaan naar Ibiza. De aantrekkingskracht tussen Q en Nina blijkt, ondanks het verbreken van hun relatie, nog even heftig aanwezig te zijn en wordt zwaar op de proef gesteld als het bedrijf van Q in de problemen komt.

Lief kenmerkt zich door de zijverhalen

Het verhaal wordt opgepikt waar Zin eindigde. Dit zorgt ervoor dat je geen overbodige herhalingen krijgt van het eerste verhaal. Al krijg je gaandeweg soms nog een kleine samenvatting van gebeurtenissen die in het eerste boek prominent aanwezig waren. Deze geheugensteuntjes geven het verhaal meer lading. In vergelijking met Zin is Lief een oase aan rust. Geen vluchtige scene’s, maar lange gedachtengangen van Nina. Waar in het eerste boek de nadruk werd gelegd op de seksuele spanning tussen Nina en Q richt Van Laren zich in Lief op het emotionele vlak. Voornamelijk de emotionele groei die Nina doormaakt maakt het verhaal realistischer en prettig  om te lezen. Je leert haar in dit boek echt kennen. Q daar en tegen blijft één groot vraagteken. Van Laren geeft niet teveel informatie over hem weg waardoor je ook in dit boek met veel vragen wordt achtergelaten.

Lief kenmerkt zich door de zijverhalen. Naast de hoofd verhaallijn van Q en Nina staan in dit boek ook de relatie tussen Caroline (werknemer van Q) en Taco (beste vriend en werknemer van Q) centraal. Dit geeft een nieuwe dimensie aan het verhaal. Met korte pauzes in het verhaal van  Nina en Q leer je ook hun vrienden beter kennen. Van Laren laat zien dat het belang van goed uitgewerkte bijpersonen meer leven in een verhaal brengt. Dit zorgt ervoor dat ook met Lief Van Laren haar lezers weet vast te houden tot de laatste bladzijde en nieuwsgierig maakt naar ‘Ziel, Q voor nu en altijd’ die op 5 oktober uitkomt.

Heb jij Lief van Jackie van Laren gelezen? Laat weten bij het commentaar wat je ervan vindt!