Recensie: Moderne Romantiek, Aziz Ansari

Vele zullen hem herkennen als Dev in Master of None. Aziz Ansari schreef het boek Moderne romantiek. Een boek dat je een inkijk geeft in de wereld van de liefde.

moderne romantiek, aziz ansari 2Als je op zoek bent naar liefde, dan is het aanbod geen probleem: we hebben 24 uur per dag een bar in onze broekzak zitten. We beschikken over meer romantische opties dan ooit eerder in de menselijke geschiedenis. Waarom zijn zo veel mensen dan toch gefrustreerd?  Een paar decennia geleden zocht je gewoon een fatsoenlijk iemand die bij je in de buurt woonde en als je zeker wist dat de ander geen seriemoordenaar was, trouwde je en kreeg je snel je eerste kind en dit allemaal rond je vierentwintigste. Vandaag de dag trouwen mensen later dan ooit en besteden ze jaren van hun leven aan een zoektocht naar de perfecte partner.

Een inkijkje in de wereld van de moderne romantiek. En dan met name een inkijkje in de virtuele moderne romantiek. Aziz Ansari bezoekt drie grote steden (Parijs, Tokio en Buenos Aires) en laat je zien hoe het er in die steden aan toe gaat met de liefde. Na het lezen van dit boek realiseer je je pas hoeveel culturen van elkaar verschillen. Als een vrouw in Parijs nee zegt tegen een man dan is dat ook echt nee. Als een vrouw nee zegt tegen een man in Buenos Aires dan heeft dat weer hele andere sociale betekenissen.

Dit boek geeft een intiem inkijkje in de wereld van de liefde

Voornamelijk het eerste hoofdstuk sprak mij erg aan. Daarin gaat Ansari samen met socioloog Eric Klinenberg op bezoek bij een groep bejaarden. Dit heeft een soort schattige setting, waarbij je de ouderen bijna voor je ziet. Vergezeld met een doos donuts hun verhaal vertellende. Ze vertellen honderduit over hoe hun relatie in elkaar zat in de jaren veertig en vijftig. Na de verhalen van de bejaarden realiseer je je pas hoeveel de wereld is veranderd. Daarnaast geeft dit boek ook een intiem inkijkje in de wereld van de liefde. Zo lees je tekstberichten van mensen en vertellen de ouderen bijvoorbeeld hoe zij hun geliefde hebben ontmoet.

Ik moet wel zeggen dat ik sommige hoofdstukken niet heel interessant vond. Soms werden onderwerpen wat langdradig uitgediept.  De langdradigheid weegt overigens niet op tegen de grappige manier van schrijven van Ansari. Je verwacht een boek van een cabaretier en dat is ook precies wat je krijgt. Grappig, lachwekkend en vol onverwachte momenten.

Als je geïnteresseerd bent in de wereld van de moderne romantiek dan is dit boek zeker een aanrader. Het is een document van liefde door de jaren heen. Voor zowel jongeren als ouderen leuk om jezelf onder te dompelen in de liefde van vroeger en nu.

Heb jij Moderne Romantiek van Aziz Ansari ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vindt!