Recensie: Opstaan, Jackie van Laren

Bijna één jaar hebben we moeten wachten op het vervolg. Want wat zou er gebeuren met Anne Miller en rockster Rory Maquary. Het vervolg ‘Opstaan‘ is eindelijk uitgekomen!

28588_59240c684e4c4_28588Anne Millers hart is gebroken. Na een stormachtig jaar met haar grote liefde, de wereldberoemde rockster Rory Maquary, is hun relatie gestrand. Nadat ze uitgehuild was, heeft ze zich herpakt en nu leidt ze een rustig, teruggetrokken leven op St. Mary’s, het hoofdeiland van de Britse Scilly-eilanden, waar ze samen met een vriendin een restaurantje runt en Rory probeert te vergeten.
Rory wil Anne helemaal niet vergeten. Hij snapt nog altijd niet waarom het misging, en wil niets liever dan haar vinden en het goedmaken. Maar Anne heeft alle contact met hem voorgoed verbroken en wil niet gevonden worden. Met de moed der wanhoop probeert Rory er dan maar samen met zijn zoontje het beste van te maken.

Tot Rory de flamboyante tv-kok Woz leert kennen, met wie hij dikke maatjes wordt. Woz nodigt hem uit om een keer langs te komen op zijn nieuwste kooklocatie, een restaurantje van twee vrouwen op St. Mary’s. Een klein reisje met onverwacht grote gevolgen…

Als echte Jackie van Laren fan, zat ik al een tijdje te wachten op dit vervolg. Bij het vorige boek ‘Vallen‘ werd niet duidelijk of er nog een vervolg zou komen. Van Laren schrijft in haar dankwoord dat het ook eigenlijk niet de bedoeling was maar dat haar achterneef Tom met het idee kwam. Vanuit heel lezend Nederland, dankjewel Tom! ‘Opstaan’ is een echte Van Laren, grappig, ontroerend en liefdevol. Daarnaast zijn de bijpersonages weer ontzettend goed uitgedacht en worden ze haast beeldend.

‘Opstaan’ is een echte Van Laren, grappig, ontroerend en liefdevol

Hoewel het een geweldig geschreven boek is weet het ‘Vallen’ helaas niet te overtreffen. ‘Opstaan’ is wat trager van structuur en gaat wat meer in op de emoties en gevoelens. Fijn om de personages beter te leren kennen, maar het haalt de vaart wel uit het verhaal. Een klein detail, in een boek dat verder vlot en goed geschreven is. Het boek eindigt zonder cliffhanger maar heeft naar mijn mening zeker nog potentie voor een derde boek in de serie. Ik stel voor, na ‘Vallen’ en ‘Opstaan’ gaan we nu door voor ‘Doorgaan’?

‘Opstaan’ is een waardige opvolger van ‘Vallen’, wat trager van verhaal maar zeker een must read. Wel is het aan te raden om ‘Vallen’ eerst te lezen.

Heb jij ‘Opstaan’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!