Recensie: Royals, Rachel Hawkins

Na het huwelijk van Harry en Meghan wil iedereen wel een zomer doorbrengen aan het hof. Hoofdpersoon Daisy Winters uit het nieuwe YA-boek van Rachel Hawkins ‘Royals‘ moet er niet aan denken.

‘Daisy Winters is dol op scifi, heeft een bijbaantje bij Walmart, houdt ervan haar haar in knalkleuren te verven en ze heeft een perfecte oudere zus die op het punt staat zich te verloven met de Schotse kroonprins Alex.

Daisy heeft absoluut geen zin in een leven in de spotlights, maar door toedoen van de tabloids wordt ze gedwongen samen met haar zus de zomer door te brengen aan het Schotse hof. Daisy vertrekt met grote tegenzin en hoewel ze haar best doet om uit de problemen te blijven, raakt ze al snel verstrikt in allerlei onhandige situaties. Onder de hoede van Miles, de megasnobistische vriend van de jongere broer van de kroonprins, moet ze leren om zich volgens de koninklijke norm te gedragen. Dat gaat alleen niet zo makkelijk als diezelfde jongere broer overal waar hij komt voor een schandaal zorgt en Daisy erin meesleurt. Terwijl ze zich zo goed mogelijk probeert te redden, worden de verwikkelingen alleen maar groter als ze het ene koninklijke geheim na het andere ontdekt.’

Als er iets is waar ik van hou dan is het wel een goed verhaal met een koninklijk tintje. Toen ik las dat ‘Royals’ van Rachel Hawkins uitkwam was ik dan ook meteen enthousiast (alleen al die cover!). De naam Rachel Hawkins zei mij nog niet zoveel, maar na het lezen van dit boek weet ik zeker dat ik nog veel boeken van haar zal gaan lezen. Hawkins beschikt over een vlotte pen, weet haar lezers aan het lachen te krijgen met gedetailleerde omschrijvingen, maar weet vooral een sterk verhaal neer te zetten. Een verhaal met de nodige plottwisten waardoor ze van het cliché imago van de voorspelbare YA-boeken afstapt.

Hawkins beschikt over een vlotte pen, weet haar lezers aan het lachen te krijgen met gedetailleerde omschrijvingen, maar weet vooral een sterk verhaal neer te zetten.

Hawkins weet een geheel nieuw verhaal naar de lezers te brengen. In het begin was ik bang dat het teveel overeenkomsten zou vertonen met de Selection, maar dat was zeker niet het geval. ‘Royals’ is een sterk verhaal met een sterk hoofdpersoon. Daisy is een meisje met een eigen mening en ook niet bang om deze te vertellen. Hawkins laat haar lezers daarmee zien dat het goed is om voor jezelf op te komen en altijd trouw te blijven aan jezelf. Dat Daisy ook nog eens over een grote dosis humor beschikt is zeker niet verkeerd.

‘Royals’ is een must read voor deze zomer. Grappig, hier en daar een vleugje romantiek maar vooral een sterk verhaal over een hoofdpersoon die jonge meiden zal inspireren.

Heb jij ‘Royals’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!