Recensie: Spiegel, Cara Delevingne

Cara Delevingne, een van de meest invloedrijke vrouwen van deze tijd, bracht afgelopen jaar het boek ‘Spiegel‘ uit. Weet ze hiermee een nieuw talent van haarzelf aan te boren?

‘Vriend. Geliefde. Slachtoffer. Verrader. Wie zie jij als je in de spiegel kijkt?
De zestienjarige Red, Leo, Rose en Naomi horen er niet echt bij op school. Het leven is niet altijd gemakkelijk voor hen, maar de muziek brengt hen samen, en ze hebben hoge verwachtingen van hun band, Mirror, Mirror. Tenminste, tot Naomi bewusteloos uit de rivier wordt gehaald en in coma in het ziekenhuis terechtkomt. De politie doet het af als een mislukte zelfmoord, maar is dat wel zo? Terwijl Naomi in coma ligt, probeert Red achter de waarheid te komen. Een zoektocht die Reds hele wereld op zijn kop zet en een aantal duistere geheimen van de groep aan het licht brengt. Niets zal ooit meer zo zijn als het was, want een versplinterde spiegel, kan nooit meer worden gemaakt.’

Bij het zien van de cover van dit boek was ik meteen benieuwd naar het verhaal. Een nieuwsgierigheid die alleen maar meer werd aangewakkerd toen ik las dat model Cara Delevingne dit verhaal samen met Rowan Coleman (bekend van Twintig Regels Liefde) had geschreven. En wat een verhaal is het geworden! Het is spannend, bevat de humor die we van Delevingne gewend zijn en is geweldig geschreven. Naast deze elementen gaat het boek ook in op het vinden van je eigen identiteit wat een extra lading aan dit verhaal geeft.

‘Spiegel’ is spannend, bevat de humor die we van Delevingne gewend zijn en is geweldig geschreven

Het enige puntje van kritiek dat ik bij dit boek heb is dat het nogal abrupt begint. Een beetje meer intro was fijn geweest en had de spanning ook meer opgebouwd. Gelukkig krijg je gaandeweg wel meer informatie en kom je beter in het verhaal. Halverwege wordt het erg moeilijk om het boek nog weg te leggen! Delevingne heeft een boek geschreven dat ook meegaat met de tijdsgeest van nu. Zo worden er WhatsApp gesprekken weergegeven in het boek en zitten er ook Instagram posts in. Een leuk detail dat ook zorgt voor afwisseling in hoofdstukken.

Delevingne heeft een sterk debuut YA-boek neergezet. Het is vlot geschreven, past precies in de tijdsgeest van nu en een echte page-turner!

Heb jij ‘Spiegel’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!