Recensie: The Fault in Our Stars, John Green

John Green maakte zich in een klap populair onder YA-lezers toen hij zijn alom geprezen boek ‘The Fault in Our Stars‘ uitbracht. Een boek vol liefde, verdriet en overwinningskracht.

Hazel werd drie jaar geleden opgegeven, maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn. Hazel brengt Gus in aanraking met haar lievelingsboek. De zoektocht naar de mysterieuze schrijver van dit boek, Een vorstelijke beproeving, leidt hen naar Amsterdam. Daar neemt hun leven een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

tfois2, john green

Wat is geschreven als fictie leest als non-fictie. Het boek The Fault in Our Stars beschrijft het verhaal van Hazel en Augustus (Gus). Hoewel het een zeer beladen boek is door de ziekte van Hazel en Gus, brengt John Green het zeker niet als een zielig verhaal. Zijn karakters zijn sterk, weten waar ze mee moeten leven en maken daar het beste van. Vooral Gus geeft een vrolijke noot aan het hele verhaal. Zijn doorzettingsvermogen werkt aanstekelijk en wordt door Green op een fantastische manier beschreven. Green zorgt ervoor dat Gus niet overkomt als een bang vogeltje door alles wat hem is overkomen. Zo heeft Gus vaak een sigaret in zijn mond die hij niet aansteekt. “Ze zijn alleen gevaarlijk als je ze aansteekt,” zegt hij.

Wat is geschreven als fictie leest als non-fictie

Het boek staat voornamelijk in teken van de band tussen Hazel en Gus. Gus die haar beetje bij beetje meer van de wereld laat genieten. De emotionele groei die Hazel dan ook doormaakt zorgt ervoor dat je als lezer een vriend of vriendin van haar wordt. Het einde van het verhaal, waarin Hazel weer op eigen voeten komt te staan, is dan ook een tragische gebeurtenis, voor zowel Hazel als de lezer. Maar ook hier zorgt Green ervoor dat hij zijn lezers achterlaat met een goed gevoel. Het verhaal wordt afgesloten, ook al is dat dan niet op de manier waar veel lezers op hebben zitten hopen tijdens het lezen van het verhaal.

Als je opzoek bent naar een pareltje uit de YA dan moet je gewoon The Fault in Our Stars lezen! Het zit vol humor, hartverscheurende gebeurtenissen en liefde, heel veel liefde.

Heb jij The Fault in Our Stars (of de Nederlandse versie: Een weeffout in onze sterren) ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vond!