Recensie: The Hate U Give, Angie Thomas

The Hate U Give‘ wordt over de hele wereld alom geprezen. In mei werd het boek ook in het Nederlands uitgebracht. Angie Thomas heeft een boek geschreven dat ontroert en tegelijkertijd hartverscheurend is.

9200000076246446Starr Carters beste vriend Khalil wordt doodgeschoten door een politieagent. Khalil had geen wapen op zak maar was ‘vermoedelijk’ een drugsdealer. Verslagen door emoties probeert Starr zichzelf te herpakken in een samenleving vol ongelijkheid. De armoedige buurt waarin ze woont geeft een groot contrast met de school waar ze elke dag naartoe gaat. Overleven in deze twee werelden wordt steeds lastiger en de waarheid spreken krijgt een hoge prijs.

Zo’n intens, rauw en puur verhaal heb ik niet meer gelezen sinds ‘The boy in the striped pyjamas’. ‘The Hate U Give’ ontroert, is hartverscheurend maar vooral een verhaal dat geschreven moest worden. Thomas laat ons zien hoeveel ongelijkheid er nog in de wereld is. Dit beschrijft ze met een vlotte pen en vooral niet belerend. Thomas neemt je mee in een emotionele rollercoaster en laat je er na driehonderdzestig bladzijde met tranen in je ogen uitkomen.

Zo’n intens, rauw en puur verhaal heb ik niet meer gelezen sinds ‘The boy in the strippend pyjamas’

Als lezer leef je het hele verhaal met Starr mee, je merkt haar frustratie omdat ze zich niet kan uitspreken. Thomas geeft de tweedeling in de wereld goed weer door hoofdpersoon Starr ook echt in twee verschillende situaties te zetten. Haar dure witte school staat in schril contrast met de wijk waarin ze woont. De spagaat waarin ze zich bevindt heeft Thomas met verve beschreven. Je komt zo dicht bij Starr dat je haar al snel in je hart sluit.

‘The Hate U Give’ ontroert, neemt je mee in een emotionele rollercoaster maar draagt vooral een duidelijke boodschap uit: iedere is gelijk. Dit boek moet op je TBR-lijst!

Heb jij ‘The Hate U Give’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!