Recensie: The light between oceans, M.L. Stedman

Het verhaal werd begin deze maand uitgebracht als film. The light between oceans van M.L. Stedman is een verhaal vol liefde, onmacht en keuzes maken.

27622_57b2cc02d20ae_276221926. Tom en Isabel Sherbourne bemannen een afgelegen vuurtoren voor de kust van Australië. Het is een stil en eenzaam leven voor het jonge, ongewenst kinderloze stel. Tot er na een storm in april een roeiboot aanspoelt met twee mensen erin: een dode man en een kleine, springlevende baby, een meisje. Tom begraaft de man en Isabel ontfermt zich over de baby, met wie ze al snel een sterke band krijgt. Ze haalt Tom over om te doen alsof ze hun eigen dochter is. Maar wanneer ze na twee jaar terugkeren naar het vasteland worden ze geconfronteerd met veel vragen van hun familie en vrienden, en met een wanhopige vrouw op zoek naar haar dochtertje.

Na het zien van de film wist ik dat ik het boek ook wilde lezen. De film was zo ontroerend dat ik hoopte dat het boek dit zou kunnen evenaren. Het boek kwam dichtbij, maar ik miste de emotie die de film heel erg naar voren bracht. Toch mag worden gezegd dat M.L. Stedman een geweldig debuut heeft neergezet met ‘The light between oceans’. Het is ontroerend, zit vol met geweldige dialogen en weet je hier en daar ook aan het lachen te maken.

Stedman heeft een geweldig debuut neergezet met ‘The light between oceans’

De schrijfstijl van Stedman is vlot, gedetailleerd en realistisch. Hoewel de gedetailleerdheid er in het begin voor zorgt dat de snelheid deels uit het verhaal wordt gehaald wordt het in de tweede deel juist ontzettend belangrijk vanwege de spanning die het verhaal met zich meebrengt. Tevens kent het verhaal veel plot twisten waardoor het tot op het eind ontzettend spannend blijft. En over het eind hoef ik niet eens te beginnen. Laat ik zeggen dat één pakje zakdoeken zeker niet genoeg is!

Als je opzoek bent naar een verhaal over echte liefde, met spanning, humor en dat tot op het bot ontroert dan is ‘The light between oceans’ zeker een aanrader!

Heb jij ‘The light between oceans’ ook gelezen? Of de film gezien? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!