Recensie: Wat belangrijk is, J.K. Rowling

Je zult vast wel eens gehoord hebben van de legendarische speech die J.K. Rowling gaf op Harvard over het leiden van een ‘goed leven’. Uitgeverij Boekerij vertaalde de speech en bracht hem uit in boekvorm.

‘De beroemde speech die J.K. Rowling hield voor de net afgestudeerden op de universiteit van Harvard ging over twee onderwerpen die haar zeer aan het hart liggen: de voordelen van falen en het belang van verbeelding. Moedig genoeg zijn om te falen is even belangrijk voor een mooi leven als de gebruikelijke graadmeters voor succes. Je kunnen verplaatsen in het leven van een ander is een unieke menselijke kwaliteit die we te allen tijde in stand moeten houden. De levensopvatting van Rowling heeft sindsdien ontelbare anderen geïnspireerd om na te denken over wat het betekent om ‘een goed leven’ te leiden. Nu, voor het eerst in boekvorm, dienen haar woorden als een geruststelling en als een oproep tot actie voor iedereen die zich op een keerpunt in zijn leven bevindt. Door risico’s te durven nemen, door misschien te mislukken, door je verbeeldingskracht te laten werken, kun je nú beginnen met minder voorzichtig leven en openstaan voor de kansen die het leven te bieden heeft.’

We kennen haar toch vooral van de Harry Potter-serie, maar J.K. Rowling kan veel meer! In ‘Wat belangrijk is‘ vertelt ze over het nemen van risico’s en openstaan voor kansen die het leven geeft. Dit doet ze op haar eigen humoristische manier. Zo begint ze haar speech door te zeggen dat ze dankbaar is voor de kans die ze van Harvard heeft gekregen, maar ook al weken in angst leeft. ‘Nu hoef ik alleen nog maar diep adem te halen, met half dichtgeknepen ogen naar de rode vlaggen te kijken en mezelf wijs te maken dat ik op ’s werelds grootste Griffoendor-reünie ben’ vertelt ze. Vanaf daar opent Rowling het pleidooi.

Rowling praat tegen je alsof ze een goede vriendin is die haar wijsheid met je deelt

Ze gaat in op het thema mislukken. Rowling maakt duidelijk dat het niet fijn is als iets mislukt, maar benadrukt dat we vaak wel tot de mooiste dingen komen als er iets mislukt. Het leert ons om anders met situaties om te gaan. Naast het zien van het positieve in mislukken, bespreekt Rowling ook de kracht van verbeelding en hoe dit je kan helpen. Rowling bespreekt deze thema’s, maar wordt op geen een punt belerend. Misschien is dat ook wel de kracht van dit boek, Rowling praat tegen je alsof ze een goede vriendin is die haar wijsheid met je deelt.

Naast het bespreken van complexe thema’s vertelt Rowling ook openhartig over haar eigen leven. Dat haar ouders eigenlijk niet achter haar keuze stonden om een taal te gaan studeren. Dat ze bang was om arm te worden. Het zijn deze persoonlijke teksten die het verhaal aan elkaar weten te knopen en ervoor zorgen dat het een inspirerende speech is geworden.

Heb jij ‘Wat belangrijk is’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!