Recensie: Ziel, Jackie van Laren

Jackie van Laren vestigde haar naam in de boekenwereld met haar spannende en romantische Q-serie. Het derde deel, Ziel, maakt het plaatje nu helemaal compleet. Een boek vol humor, emotionele ontboezemingen en liefde, heel veel liefde.

Nina heeft het opgegeven met Q. Hij is te wispelturig, te gesloten, te geheimzinnig over waarom het voor hem zo moeilijk is om haar écht toe te laten in zijn leven. Leo is een veel betere partij: verstandig, rustig, aandachtig. Maar als haar nieuwe werkgever haar vraagt of ze haar goede contacten met de beroemdste dj ter wereld wil uitbuiten om een dance-feest te organiseren met Q als publiekstrekker, slaat haar hart toch een slag over. Kan ze het aan om hem weer te zien – maar dan gewoon zakelijk? Of moet ze eindelijk onder ogen zien dat ze diep in haar hart de keuze voor Q allang heeft gemaakt?

ziel jackie van laren 2

Laat ik maar meteen beginnen met zeggen dat ik ontzettend fan ben van de Q-serie. Het zijn goed geschreven boeken ,met een romantische ondertoon, die je niet meer weg kunt leggen als je er eenmaal aan bent begonnen. Met het in oktober uitgebrachte Ziel brengt Van Laren een einde aan de Q-serie. En wat voor een einde! Na het lezen van Ziel weet je eindelijk hoe het zit met Q, wat hem bezighoudt en hoe hij daarmee omgaat. Hoewel de eerste twee boeken voor nogal wat mysterie rondom Q zorgde is boek drie een welkome emotionele verademing. Het verhaal komt rustig opgang. Maar door de hoeveelheid aan informatie over Q’s leven is deze rust precies goed aangebracht.

Van Laren laat zien dat ze een eigen schrijfstijl heeft ontwikkeld die je herkent uit duizenden

Niet vaak zul je een schrijfstijl tegenkomen zoals die van Van Laren. Ze schrijft precies zoals mensen ook in het echt praten, wat ervoor zorgt dat het verhaal alleen maar realistischer wordt. Van Laren laat haar personages er niet geweldige volle zinnen uitgooien, nee, haar personages zijn menselijk en komen soms moeilijk uit hun woorden. Vooral in de emotionele stukken komt dit goed naar voren. Van Laren laat hiermee zien dat ze een eigen schrijfstijl heeft ontwikkeld die je herkent uit duizenden.

Dit 300 pagina’s tellende verhaal is de afsluiting waar iedereen waarschijnlijk op heeft zitten wachten. Door het einde wens je dat er nog meer boeken zullen volgen! Q en Nina weten zich een weg naar je hart te worstelen waar ze niet meer uitkomen. Als je opzoek bent naar een serie vol romantiek, humor en menselijke personages dan ben je bij de Q-serie op de juiste plek.

Wat vinden jullie van Ziel? Laat het weten bij het commentaar! Benieuwd wat ik van de andere twee boeken, Zin en Lief, vond? Klik op de titels en lees mijn recensie.