Ze schreef een romantische komedie, een fantasieboek en een paar erotische getinte boeken. Maar bouquet blijft haar grote liefde. De Canadese Dani Collins heeft al meer dan tien bouquetboeken op haar naam staan. Met haar sexy helden, geestige en krachtige heldinnen en een dosis aan complexiteit en passie weet Dani haar publiek te bereiken. Haar internationale carriere, Harlequin Mills & Boon in London en Tule Publishing in California, begint echt zijn vorm aan te nemen. Dani Collins praat met Boekhopper over het door haar geliefde genre.
Waarom schrijf je bouquetreeks boeken?
“Ik werd verliefd op bouquetreeks boeken in mijn tienerjaren. Ik vond het geruststellend dat wat er ook gebeurde met de karakters, ze altijd een manier vonden om het te laten werken en blij te zijn. Ik dacht dat het schrijven van bouquet een geweldige baan was en vroeg mij af hoe iemand aan schrijfster werd. (antwoord: door te schrijven en ja het is een fantastisch beroep) Toen ik twintig was ben ik begonnen met het schrijven van boeken en het opsturen naar uitgeverijen. Dat ging allemaal nog via de post. Voor vijfentwintig jaar lang werd ik teleurgesteld, maar in 2012 lukte het mij eindelijk om een boek gepubliceerd te krijgen. Er waren verschillende tijden waarop ik wilde stoppen, maar ik hield van het schrijven, het creëren van karakters en ze te helpen om een ‘happy ever after’ te vinden. Ik wist dat ik zou schrijven, ook al werd ik niet gepubliceerd. Dus ik ging door en nu heb ik van schrijven mijn beroep gemaakt.”
“Ik lees alles, als er maar romantiek in zit”
Wat betekend schrijven voor jou?
Schrijven is een soort van meditatie voor mij. Natuurlijk zie ik mijzelf vaak mijn kantoor in lopen terwijl ik het huis moet schoonmaken of niet wil nadenken over het repareren van de auto en andere dagelijkse nonsense. Door de jaren heen heb ik veel zelfreflectie gekregen door de afwijzingen. Ik realiseerde mij dat schrijven en publiceren twee hele andere dingen waren. Het schrijven is van mij. Dat is een plek waar ik controle heb over alles en waar ik betekenis kan geven aan de wereld. Voordat ik contracten had waar ik mij aan moest houden kon ik schrijven over alles wat ik wilde. Publiceren is het loslaten van je keuzes. Ik krijg vertalingen van mijn boeken maar ik heb geen idee of deze trouw zijn gebleven aan mijn visie of dat de auteur haar eigen creativiteit erop los heeft gelaten. Schrijven is het leuke gedeelte van het beroep, publiceren is het echte werk.”
Wie zijn je rolmodellen?
“Schrijvers die mij in eerste instantie hebben beïnvloedt zijn Linda Howard en Elizabeth Lowell. Ik vind alles aan hun boeken geweldig, vooral de intensiteit tussen de held en de heldin. Maar ook Robyn Donald, India Grey en Michelle Reid. Toen ik nog maar net begon met schrijven ontmoette ik schrijvers zoals Jo Beverly en Nancy Warren doormiddel van lokale schrijfclubs. Ze waren erg succesvol en gaven cursussen in het schrijven die heel erg hebben geholpen. Voor een gelange tijd nam ik ook deel aan een online schrijfgroep met Jennifer Crusie. Zij is echt een geweldige lerares. Ik heb ook online cursussen gevolgd bij Lucy Monroe om beter te worden in het zetten van doelen. Deze mensen hebben mij allemaal heel erg geïnspireerd.”
In Holland komt het vaak voor dat Bouquet lezeressen niet vertellen dat zij bouquet lezen, omdat ze zich hier voor schamen. Wat denk jij hiervan?
“Ik woon zelf in Canada en ook hier zijn er een hoop mensen die zich schamen voor het lezen van bouquet. Een paar jaar geleden hoorde ik een jongen met zijn vriendin praten. “Waarom lees je die dingen,” vroeg hij haar. Het meisje was heel verdedigend en zei dat ze gewoon leuk vond. Dit is allemaal onderdeel van een patriarchale (ouderwetse) cultuur die vrouwen verteld dat onze gedachtes niet zo belangrijk zijn als die van mannen. Als wij niet voldoen aan hun verwachtingen en voorkeuren, dan is de natuurlijke conclusie dat we fout en inferieur zijn.”
Hoe zou u het genre bouquet dan omschrijven?
“Zoals je kunt verwachten zou ik bouquet zeker femenistische literatuur noemen. Het is niet alleen geschreven door vrouwen, voor vrouwen, maar de industrie zorgt er ook voor dat veel vrouwen een baan krijgen. Ik ben de eigenaressen van een eigen bedrijf, van productie tot marketing. Alles aan het genre is versterkend aan vrouwen.”
“ ‘Waarom lees je die dingen’, vroeg hij haar”
Bouquet is een groot genre in de boekindustrie, wat ziet je als de reden hiervoor?
“Bouquet is geschreven door vrouwen, voor vrouwen. Ze zijn er niet voor gemaakt om mannen aan te trekken, maar wat denk je? Vijftig procent van de wereldbevolking is vrouw. Waarom zouden we niet massaal aan een van de weinige producten gaan die gemaakt zijn om aan onze verwachtingen en verkeuren te voldoen.”
Dus je prefereert niet dat mannen bouquet schrijven?
“Een tijdje terug las ik een goed boek over de geboorte van een kind, ouderdom, verkering, leiderschap en oorlog en dood. Mannelijke schrijvers onderschatten vaak het belang van verkering, maar voor vrouwen is dit een groot gedeelte van ons leven. Het definieert ons. Trouwen veranderd ons leven. Vroeger, in boeken zoals de Pride and Prejudice, een gelukkig huwelijk was het doel. In moderne bouquet, net zoals in het echte leven, is verliefd en zwanger worden een potentieel obstakel voor de rest van onze levensdoelen. Waarom zouden we niet geïnteresseerd zijn in hoe andere vrouwen dit soort dingen aanpakken. Mannen kunnen deze dingen niet vangen omdat ze het niet zelf meemaken.”
“Ik probeer karakters te creëren met diepgang, een geweten en natuurlijk een goed gevoel voor humor”
Bouquet wordt vaak bekritiseerd om de onrealistische beeltenis van een relatie, wat denk je daarvan?
“Mijn eerste reactie is: waarom is het onrealistisch voor vrouwen om te verlangen naar een man die luistert naar hun behoeftes? “Maar alle helden gedragen zich als klootzakken,” zouden sommige zeggen. In het echte leven zijn sommige mannen vaak seksistische klootzakken. In een bouquet, die handelingen van het verliefd vertoont, wordt deze manier van omgang getransformeerd. Het opent de geest van de man zodat hij een zorgzame levenspartner wordt die bereid is om te compenseren. Waarom zou dit een onrealistische gedachten moeten zijn?”
Waar moet een goede bouquet uit bestaan?
“Iedereen is opzoek naar iets anders, maar zoals bij elk boek zoeken lezers in eerste instantie goed geschreven materiaal. Ik probeer karakters te creëren met diepgang, een geweten en natuurlijk een goed gevoel voor humor. Ik persoonlijk lees graag boeken waarbij ik mijzelf terug kan vinden in de hoofdpersonen. Hun emoties moeten authentiek zijn, zelfs als de uitgangspunten een beetje vergezocht zijn. Ik kan niet zeggen dat een goede bouquet een sexy held moet hebben een maagdelijke helding, wat homoseksuele bouquet is groots. Al denk ik wel dat een goede bouquet altijd romantiek ,en dan met namen verkering, en een ‘happily ever after’ moet bevatten.”
De verhaallijnen van bouquet zijn vaak hetzelfde, hoe hou je het interessant voor je lezers?
“De manier waarop een auteur schrijft is het eerste dat ze anders maakt van de andere boeken. Het is hetzelfde als je bijvoorbeeld naar The Voice kijkt. Iedere nieuwe zanger geeft een nieuwe twist aan een bekend liedje. Sommige zijn fantastisch en andere werken gewoon niet zo voor mij, maar dit demonstreert wel hoe auteurs hun eigen smaak aanbrengen in verhalen. Soms werkt dit voor de lezers en soms niet. Vanuit daar probeer ik nieuwe, interessante karakters te creëren. Ik creer een hedendaagse dialogen en zet ze in een nieuwe omgeving. Om elke keer vernieuwend te zijn is altijd een uitdaging, maar het moet interessant genoeg zijn voor mij, anders kan ik de verhalen niet eens afmaken.”
“Bouquet is geschreven door vrouwen, voor vrouwen”
Als jou leven zouden worden vastgelegd in een bouquet verhaal, hoe zou de verhaallijn dan worden?
“Ik denk een beetje zoals Little House On The Prairie. We waren zoals die oude pionieren, maar mijn kindertijd was het leven op een boerderij. Geheel met jam, het inblikken van fruit en een dorpsschooltje. Ik groeide op in een dorp en trouwde mijn middelbare school vriendje. We kregen twee kinderen en verhuisden naar een ander dorp in de bergen waar we veel sneeuw hebben. Een beetje zoals Heidi. Het is allemaal heel mooi, maar heel simpel.”
Wat is je eigen favoriete genre?
“Ik lees alles, als er maar romantiek in zit. Er zijn maar weinig genres die ik nog niet heb uitgeprobeert, al ligt mijn voorkeur toch bij bouquet. Lange tijd werkte ik fulltime en schreef ik in de avonduren waardoor lezen er vaak bij inschoot. Nu lees ik voornamelijk de boeken van mijn collega’s bij Harlequin Presents en Montana Born, voordat ik ga kijken naar andere verhalen.”
Heb jij wel eens boeken van Dani Collins gelezen? Laat mij weten bij het commentaar wat je ervan vond