Recensie: Alles of niets!, Gillian King

Feelgood schrijfster Gillian King brengt deze maand alweer haar vijfde pareltje uit, genaamd Alles of niets! Een boek vol humor, herkenbare situaties en heel veel liefde staat op je te wachten.

Nikki gaat door een zware tijd, haar jeugdliefde Koen heeft haar verlaten en ze kan zich daar maar niet overheen zetten. Ze zet alles op alles om hem terug te krijgen, totdat ze hem opslag vergeet als ze in de trein aan de praat raakt met Thijs. Thijs blijkt de beste remedie om Koen te vergeten, alleen is er één persoon die het geluk van Nikki in de weg staat. Thijs heeft een vriendin ,Roos, die ontzettend haar best doet om haar relatie met hem te redden na een forse misstap van haar kant. Als Roos via via hoort dat haar vriend is gezien met een andere vrouw wil en kan ze dat niet geloven. Het zal toch niet waar zijn, háár Thijs met een andere vrouw. Waar twee vrouwen strijden om één man, is er één lucky bastard. Of valt dat toch tegen?

Bij sommige momenten wil je met ze mee huilen en bij andere momenten wil je het liefst roepen dat ze echt de verkeerde kant opgaan

alles of niets gillian king

Na het lezen van dit 253 bladzijdes dikke boek kun je alleen maar spreken van een echt feelgood boek. King neemt je mee in de wereld van overspel, liefde en verdriet. Je leest het verhaal van Roos en Nikki die beide vechten om de aandacht van één man. De één heeft hem maar maakt een grote misstap, de ander wil hem en zet daarvoor alles aan de kant. Door het verhaal heen verschuift je perspectief over wie er het beste bij Thijs past. King maakt haar lezers deelgenoot van het verhaal door vanuit twee perspectieven te schrijven. Dit doet ze met zoveel precisie dat je helemaal in het verhaal wordt gezogen en het moeilijk is om het boek weg te leggen.

Hoewel het boek vanuit twee perspectieven is geschreven leer je ook Thijs goed kennen. Zowel vanuit de gedachten van Nikki als van Roos leer je hem kennen en bouw je een band met hem op. Het ene moment sta je versteld van zijn acties en het andere moment voel je helemaal met hem mee. Dat is een overheersend gevoel dat ik door het hele boek had bij alle karakters. Bij sommige momenten wil je met ze mee huilen en bij andere momenten wil je het liefst roepen dat ze echt de verkeerde kant opgaan.

Waar twee vrouwen strijden om één man, is er één lucky bastard. Of valt dat toch tegen?

Het boek is een echte page-turner. Door de afwisseling in perspectieven blijf je tot de laatste bladzijde geboeid. Als lezer vormde ik een scenario in mijn hoofd van hoe het boek zou eindigen, maar het einde van King blijkt nog twee keer zo goed te zijn. Als je van chicklit’s houdt en van onverwachtste wendingen dan is ‘Alles of niets!’ zeker een boek voor jou. Het staat garant voor een aantal uren je verliezen in iemand anders zijn verhaal en een goed gevoel aan het einde.

Heb jij ‘Alles of niets!’ ook gelezen? Of andere boeken van Gillian King? Laat weten bij het commentaar wat jij ervan vond!