Recensie: ‘Mannen van de wereld – Verlangen’, Audrey Carlan

Ze is de schrijfster achter bekende boekenseries als ‘Calendar Girl’ en ‘ Yoga Girl’ en she’s back! Audrey Carlan brengt ons de nieuwe boekenserie ‘Mannen van de wereld’, dit keer niet geschreven vanuit een vrouw, maar met een man als hoofdpersoon. Weet de schrijfster met deze nieuwe insteek ook een vernieuwend verhaal neer te zetten dat vanaf de eerste pagina overtuigt? Boekhopper las het eerste deel van de serie, ‘Mannen van de wereld – Verlangen‘, lees snel verder voor de recensie.

‘Parker, Bo en Royce zijn echte vrouwenmagneten. Ze zijn er zelfs zo goed in dat ze er hun beroep van hebben gemaakt. Samen runnen ze het bedrijf Mannen van de Wereld en vliegen ze de hele wereld over om kapitaalkrachtige vrouwen bij te staan bij allerhande klussen. In Verlangen doen de mannen Parijs en New York aan.

In Parijs huurt de schatrijke Sophie ze in om haar familiebedrijf naar het volgende niveau te tillen. Het kan niet anders dan dat Sophie binnen de kortste keren de stralende ster van de lichtstad is. En dan hebben we het nog niet eens over wat er gebeurt als de lichten uitgaan. New York – de stad die nooit slaapt – blijkt een plek waar je maar al te makkelijk wegdroomt. Gelukkig zijn de mannen experts in het scheiden van werk en privé…

Audrey Carlan toch wel een van mijn favoriete schrijfster, haar boeken lopen altijd over van de liefde en spannende momenten. Maar hebben ook zeker mooie onderliggende lagen. Ik was dan ook erg benieuwd naar haar nieuwste serie en al helemaal omdat deze vanuit het perspectief van een man is geschreven. Niet iets wat we eerder hebben gezien van Carlan en deze nieuwe inslag geeft haar dan ook de kans om een andere weg in te slaan. De verwachtingen voor dit boek waren hoog, verwachtingen die helaas niet helemaal uit zijn gekomen. Hoewel het boek wederom erg vlot is geschreven, voelt het eerste deel helaas te oppervlakkig om het echte Carlan gevoel neer te zetten.

‘Hoewel het eerste deel mij niet wist te overtuigen, vindt Carlan in het tweede deel haar vertrouwde vlotte schrijfstijl weer terug’

In het verhaal maken we kennis met Bo, Parker en Royce, echte vrouwenmagneten die een bedrijf runnen om alle behoeftes van een vrouw te vervullen. ‘Mannen van de wereld – Verlangen’ is opgedeeld in twee delen. In het eerste deelt neemt Carlan ons mee naar Parijs waar ze de mannen kennis laat maken met de schatrijke Sophie. Al snel is er een klik tussen Sophie en Parker en spat de chemie van de pagina’s. Helaas komt voor mij hier ook het eerste kritiekpuntje kijken. De schrijfster duikt vanaf de eerste pagina meteen in het verhaal en introduceert haar personages met zo weinig informatie dat je ze niet echt leert kennen. Hoewel ik had gehoopt dat dit gaandeweg meer zou worden opgepakt, blijft het helaas uit tot het tweede deel van het verhaal. Het eerste deel voelt daardoor oppervlakkig, ook iets dat deels in de hand wordt gewerkt door de relatie tussen Parker en Sophie. Deze is alleen berust op lichamelijke aantrekking, waardoor je maar weinig over beide te weten komt.

Een verademing is het tweede deel van het verhaal. Carlan neemt ons dan mee in het verhaal over Parker en Skyler. Vanaf de eerste pagina merk je dat het verhaal echt wordt opgebouwd. Je leert de personages kennen, doordat je de gedachtes van Parker leest kom je dichter bij ze in de buurt. Doordat de schrijfster daarnaast kiest voor een subtielere verhaallijn waarbij vooral emoties de boventoon voeren, krijg je al snel een band met de personages. Ook Carlan’s schrijfstijl is perfect voor het tweede deel van het verhaal. Haar schrijfstijl is wederom vlot, maar in dit deel treedt Carlan ook meer in details over het leven van de personages, en zien we een prachtige beeldende schrijfstijl zich openbaren.

‘Mannen van de wereld – Verlangen’ wist mij dus niet helemaal te overtuigen. Het eerste deel had zeker baat gehad bij wat meer omschrijvingen, meer details over de personages zodat je ze ook echt leert kennen en een spanningsboog die meer wordt opgerekt zodat het liefdesverhaal ook meer ruimte krijgt. Gelukkig maakt Carlan veel goed in het tweede deel van het verhaal en leer je de personages dan ook iets beter kennen. Een echt boek voor de lezer met de lange adem.

Heb jij ‘Mannen van de wereld – Verlangen’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!