Recensie: ‘Onbreekbaar’, Lisette Jonkman

In 2018 bracht Lisette Jonkman, de veel geprezen, serie ‘Onbreekbaar‘ uit als Kobo Original. Een serie met zoveel lovende recensies en een prachtige cover schreeuwt er natuurlijk ook om om hem uit te geven als paperback. Afgelopen maand kwam het boek uit, tijd om het te bespreken!

‘Abigail werkt in een café, doet af en toe een modellenklusje en woont nog steeds in een studentenkamer (meer kan ze niet betalen). Is dit nou het grotemensenleven waar ze van droomde?

Ferdinand Frericks kan niet wachten tot zijn studentenleven begint. Hij sluit zich aan bij een studentenvereniging en stort zich op de avontuurtjes met zijn studiegenotes. Ondertussen blijft hij zijn buurvrouw Abby maar op onhandige momenten tegen het lijf lopen. Zij maakt iets anders in hem los dan alle hockeyblondines bij elkaar.

Abby durft eerst haar interesse niet toe te geven, maar na een gevaarlijke situatie begint ze toch voor Ferdi te vallen… Maar passen ze wel in elkaars leven?’

Als er één Nederlandse schrijfster is waar ik alle boeken van stuk heb gelezen dan is het wel Lisette Jonkman. Jonkman weet altijd een fijne combinatie te brengen tussen vlot en humoristisch en gedetailleerd en diepgang. Toen ik hoorde dat ‘Onbreekbaar’ uit zou komen op papier kon ik dan ook niet wachten om het verhaal te gaan lezen. De verwachtingen waren hoog, en ik kan je zeggen: Jonkman maakt ze allemaal waar. ‘Onbreekbaar’ is vlot, pakkend maar laat ook een diepere laag zien die ontroert.

In de mozaïek-vertelling ‘Onbreekbaar’ maken we kennis met Abby en Ferdi. Als de twee elkaar tegenkomen is er meteen chemie, maar blijven ze nog een tijdje om elkaar heen dansen. Totdat een gevaarlijke situatie de twee bij elkaar brengt. Met Ferdi zet Jonkman de bekende flierefluiter student neer, die het studentenleven vooral aangrijpt om de feesten. Een personage dat voor de nodige humor zorgt, maar je gaandeweg het verhaal ook een aantal keren verrast doordat zijn gevoelens steeds meer naar de oppervlakte komen. Abby daarentegen heeft haar studie net achter de rug, werkt in een bar en beschikt over een intens en complex verleden. Zij zorgt voor de serieuze noot in het verhaal. Complete tegenpolen, maar daardoor ook mateloos interessant. Doordat het verhaal vanuit twee perspectieven is geschreven leer je de personages goed kennen, niet alleen door hun eigen gedachtes, maar vooral door wat ze over elkaar denken.

”Onbreekbaar’ is wat mij betreft een van de beste boeken van Jonkman tot nu toe!’

De verhaallijn is anders dan dat we gewend zijn van de schrijfster. Hoewel het verhaal wederom in de studententijd van het personage afspeelt (wat ik altijd heel erg leuk vindt!) verwerkt Jonkman meerdere complexe thema’s in ‘Onbreekbaar’. Zo schrijft ze op een respectvolle doch rauwe manier over huiselijk geweld en laat ze daarin de worstelingen van haar personages goed zien. De schrijfster schuwt niet terug om schokkende details te beschrijven en laat de lezer daarmee de ernst van de situatie goed zien. Doordat Jonkman deze complexe onderwerpen behandelt en laat zien hoe haar personages hiermee omgaan, tilt ze dit verhaal voor mij naar een compleet nieuw niveau. Waarbij je niet alleen meeleeft met de personages maar ze ook een arm om de schouders zou willen slaan om ze te helpen.

De schrijfstijl van de schrijfster is wederom fenomenaal. Jonkman vindt een fijne balans tussen luchtige momenten en zware scènes. Door haar vlotte pen, waarbij de humor als het vertrouwde inkt doorheen loopt, krijg je echt weer die Jonkman vibe waar je in haar boeken op hoopt: een mix tussen tranen van het lachen en tranen van ontroering.

‘Onbreekbaar’ is wat mij betreft een van de beste boeken tot nu toe van Jonkman. Het pakt vanaf de eerste pagina, is prachtig vanuit twee perspectieven geschreven en is uniek door de onderwerpen die worden behandeld. Ik kan niet wachten om de volgende twee delen ook te gaan lezen!

Heb jij ‘Onbreekbaar’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!