Recensie: Verkikkerd, Lisette Jonkman

Het werd bekroond als Boek van het jaar 2012. (shame on me dat ik hem nu pas lees!). Met Verkikkerd laat Lisette Jonkman zien dat ze zeker geen eendagsvlieg is. Verkikkerd is een boek vol humor, liefde en situaties die iedere student zal herkennen.

Lucy verheugt zich op een studententijd zonder haar ouders en hoogbegaafde zusje. In plaats daarvan komt ze tot haar grote afschuw terecht op de campus, in een huis vol nerds. Denk maar niet dat ze ook maar iets met haar huisgenoten te maken wil hebben! Vooral niet met die lange, blonde jongen die twee kamers verderop woont. Waar kent ze hem toch van? En waarom krijgt ze het zo warm van hem? Ze valt toch zeker niet op nerds?

verkikkerd lisette jonkman, grote foto

Leuke grappige karakters te midden van een verhaal over het studentenleven. Verkikkerd is een verhaal waarin iedere student zich zal kunnen herkennen. De moeilijk opstart, de introweek en je weg vinden in een nieuwe school. Lucy beleeft het allemaal en dan wordt ze ook nog eens tot over haar oren verliefd op een nerd, Kikker. De meest hilarische gebeurtenissen volgen elkaar op, maar Jonkman gaat zeker geen moeilijke onderwerpen uit de weg. Zo staat ook het zusje van Lucy centraal dat gepest wordt. Dit zorgt ervoor dat het geen boek wordt met maar één oppervlakkige laag.

De meest hilarische gebeurtenissen volgen elkaar op, maar Jonkman gaat zeker geen moeilijke onderwerpen uit de weg.

Het boek doet enigszins denken aan Sydney White (film), waarin een meisje ook in een huis vol nerds terechtkomt, die grappige bijnamen hebben. Maar daar houdt de vergelijking ook op. Sydney kiest voor een populaire jongen en gaat de strijd aan met de meangirl. Lucy kiest voor een nerd en heeft niet echt te maken met meangirls. Verkikkerd staat vooral in het teken van voor het eerst je vleugels uitslaan en echt voor jezelf zorgen. Dit zorgt ervoor dat je meteen in het verhaal wordt gezogen en dat je het niet meer kunt wegleggen totdat je bij de laatste bladzijde bent belandt.

Verkikkerd is een boek waarin iedereen iets vindt waar hij van houdt. Ben je opzoek naar een grappig boek dan zullen de oneliners van Jonkman je zeker aan het lachen maken. Ben je opzoek naar een romantische verhaal dan is Verkikkerd zeker iets voor jou. Dit is een boek dat je zeker op je to be read lijstje moet zetten, als je hem nog niet gelezen hebt!

Heb jij Verkikkerd ook gelezen? Laat weten wat jij ervan vond!