Recensie: ‘Wallbanger’, Alice Clayton

Caroline is net verhuisd naar haar nieuwe appartement, precies wat ze nodig heeft, een nieuwe, rustige plek. Helaas blijkt haar woest aantrekkelijke buurman voor wat reuring te zorgen. Of is dat wat Caroline momenteel nodig heeft? We komen erachter in het nieuwe boek van Alice Clayton, ‘Wallbanger‘.

‘Caroline is net verhuisd naar een supermooi appartement in San Francisco, waar ze woont met haar kat en een blinkend nieuwe keukenmachine. Ze is helemaal in haar nopjes, tot ze erachter komt dat de muren wel erg dun zijn en ze daarom alle spannende escapades van haar buurman kan horen. Ze hoort hem meerdere malen, en met een aantal verschillende luidruchtige dames. Op een avond kan Caroline het niet meer aan: ze stormt haar huis uit en begint op zijn voordeur te bonken om te eisen dat hij ophoudt met die herrie. Wanneer de buurman opendoet, komt het tot een onvergetelijke confrontatie. De spanning tussen Caroline en haar buurman is om te snijden, maar je weet wat ze zeggen: beter een sexy buur dan een verre vriend.’ (Uitgegeven door uitgeverij Volt, vertaald door Jet van den Toorn)

Begin deze maand viel ‘Wallbanger’ als verrassing op de deurmat. Na het lezen van de achterflaptekst was ik meteen benieuwd hoe dit verhaal zich zou ontwikkelen. Clayton heeft een vlot verhaal geschreven dat echte hard core romance lovers zeker zal bekoren, helaas wist het mij niet helemaal te overtuigen.

In ‘Wallbanger’ maken we kennis met Caroline, een pittige dame met het hart op de tong. Ze is niet bang om te zeggen waar het op staat, ook al maakt ze haarzelf daar niet altijd even populair mee. Als haar aantrekkelijke nieuwe buurman haar het leven niet al te gemakkelijk maakt, gaat ze dan ook niet bij de pakken neerzitten, maar onderneemt ze actie. Clayton zet met Caroline een grappig maar vooral leuk hoofdpersonage neer. Iemand waar je meteen een band mee hebt zoals met een goede vriendin. Dit komt ook de adremheid waarmee de schrijfster de gedachtes en gevoelens van haar hoofdpersonage naar papier vertaald. Caroline is heerlijk ongenuanceerd en beschikt over een fijne soort van zelfspot, waardoor ze een perfect personage is om mee op te trekken.

‘Een hoofdpersonage met een fijn gevoel voor humor’

Clayton zet kleurrijke personage neer die al snel voelen als vrienden van de lezer, de verhaalinsteek liet voor mij echter iets te wensen over. Hier en daar is het verhaal iets te oppervlakkig naar mijn mening. Net wanneer je denkt dat de personages meer de diepgang ingaan, komt er enige terughoudendheid waarna het weer overgaat op fysieke aantrekkingskracht. Iets meer onderliggende verhaallijnen, oog voor gevoelens van andere personages, had dit verhaal naar een hoger niveau kunnen tillen. Net zoals meer diepgang in de liefdesrelatie en aanloop naar belangrijke punten in de relatie. Ook hier voelt het verhaal soms een tikkeltje vlak. Desalniettemin heeft de schrijfster er wel voor gezorgd dat het verhaal heerlijk vlot loopt. Je vliegt binnen een mum van tijd door dit boek heen door de sprankelende schrijfstijl van Clayton.

Hoewel het boek mij niet compleet wist te overtuigen is ‘Wallbanger’ een vermakelijk verhaal voor iedereen die op zoek is naar een easy read, een verhaal waar je een middagje helemaal in wegduikt.