Recensie: ‘De gevallen koning’, Holly Black

Begin dit jaar wist queen of the fantasyboeken Holly Black ons massaal aan de pagina’s gekluisterd te houden met het spannende boek ‘De wrede prins’. Tijd voor een vervolg! Afgelopen maand kwam ‘De gevallen koning‘ uit en wow dit boek is spanning in het kwadraat! Maak je maar op voor een uren aan de pagina’s gekluisterd zitten met dit tweede deel.

Jude is erin geslaagd om Cardan, de koning van Elfhame, aan haar wil te onderwerpen. Voor een jaar en een dag is hij slechts een marionet, terwijl Jude over zijn koninkrijk heerst. Meer dan ooit moet ze het hoofd bieden aan hofintriges, wisselende bondgenootschappen en aan de slinkse Cardan, die tot alles in staat is om zijn macht terug te krijgen.

Dan slaat het verraad toe, dichterbij dan Jude had kunnen vermoeden. Als ze zichzelf en haar familie in leven wil houden, zal ze de verrader moeten ontmaskeren en haar gevoelens voor Cardan in bedwang moeten houden. Terwijl Jude al haar sluwheid inzet om te overleven, tikken haar dagen op de troon onverbiddelijk voorbij.

Een paar jaar geleden maakte de YA fantasy wereld voor het eerst kennis met het schrijftalent Holly Black toen ze een boek met Shadowhunter schrijfster Cassandra Clare uitbracht. Al snel kwam Black met een eigen boekenserie over de wereld van de faeries, vol spanning intriges en slinkse plannetjes met als eerste deel ‘De wrede prins’. Massaal raakten we verslingerd aan het boek en Black brengt ons nu ‘De gevallen koning’. De verwachtingen waren hoog en ik kan je zeggen: wauw dit boek wil je lezen als je een echte fantasieliefhebber bent. Het is spannend, zit vol onverwachtste plottwisten en is echt geweldig geschreven!

Black neemt ons vanaf de eerste pagina meteen weer mee in de wereld van faeries, geen lange inleidingen of overbodige informatie, meteen de actie in. Deze schrijfster weet wat ze doet en ook hoe ze een verhaal vanaf de eerste pagina pakkend neer moet zetten. Wederom volgen we het verhaal van Jude en Cardan, twee krachtige personages. Waar Jude over een fijns soort sarcastisme en vlotheid bezit, met in dit boek ook een meer emotionelere diepgaande kant, is Cardan precies het tegenovergestelde. Black zet twee personages neer die ze door en door kent en beetje bij beetje meer introduceert bij de lezer. In ‘De gevallen koning’ zien we dan ook mooie nieuwe kanten van de personages die verrassen en waardoor je vooral met Jude nog meer een band krijgt.

‘Een boek waar iedere fantasyliefhebber van zal smullen!’

En over verrassingen gesproken, dit boek zit vol met onverwachtste plotwendingen. De schrijfster heeft de wereld van de faeries met veel precisie samengesteld en weet als geen ander hoe ze intriges, snode plannetjes en nieuwe personages in het verhaal met verwerken zodat de spannende momenten elkaar in rap tempo blijven opvolgen. Daarnaast straalt de schrijfstijl van Black wederom in dit boek. Als er één schrijfster is die haar draai helemaal heeft gevonden in het fantasy genre dan is het Black wel, ze introduceert nieuwe werelden, gebruiken en woorden. En dat allemaal zonder dat je als lezer de draad kwijtraakt, iets wat alleen een schrijver voor elkaar krijgt die haar zorgvuldig gecreëerde wereld zelf door en door kent. De beeldende schrijfstijl van de schrijfster zorgt er ook voor dat je als het ware zelf door het rijk van de faeries loopt, dat je mee in de strijd gaat tegen de wrede personages, lacht met de faeries als het goed gaat en keer op keer wordt verrast door de veelzijdigheid van het land dat Black heeft gecreëerd.

‘De gevallen koning’ is een geweldig vervolg op het immens populaire eerste deel van de serie, misschien nog wel een tikkeltje beter : ) De personage-ontwikkeling, de heerlijke vaart die in het verhaal zit en de onverwachtste plotwendingen maken dit een verhaal voor iedere fantasy liefhebber om van te smullen!