Recensie: ‘De verbannen koningin’, Holly Black

Het grote YA-publiek maakte voor het eerst kennis met het schrijftalent Holly Black door de boeken die ze schreef met Cassandra Clare. Al snel daarna bracht ze ons een eigen serie over de interessante wereld ‘Elfhame’. Tijd om weer een duik te nemen in het leven van Jude, Carden in het derde deel van de serie ‘De Verbannen Koningin‘.

‘Verbannen, krachteloos en nog even sterfelijk als altijd probeert Jude Duarte haar leven weer op te pakken. Als het verraad van Cardan haar één ding heeft geleerd, is het wel dat macht makkelijker te verwerven is dan vast te houden. Maar Jude is allesbehalve van plan zich gewonnen te geven. Als haar tweelingzus Taryn onverwacht op de stoep staat – in levensgevaar en met een afschuwelijk geheim – vormt zich het eerste idee voor een meesterlijk plan om alles te herwinnen wat Cardan haar heeft afgenomen.

Om haar zus te redden, zal Jude opnieuw moeten doordringen tot het hof van de elfen en haar gevoelens voor Cardan onder ogen zien. Maar Elfhame is niet meer zoals ze het heeft achtergelaten. Het land balanceert op het randje van oorlog en zodra Jude een stap over de grens zet, raakt ze verstrikt in een bloederig politiek conflict. Terwijl een krachtige vloek wordt ontketend en de spanningen een hoogtepunt bereiken, moet Jude voor eens en voor altijd kiezen tussen haar ambitie en haar hart.’ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Anne-Marieke Buijs)

Holly Black, toch wel één van mijn favoriete fantasieschrijfsters. Haar verhalen zijn altijd meeslepend, episch en ontzettend goed geschreven. Een omschrijving die ook helemaal past bij haar recent verschenen derde deel van de serie over Jude en haar vrienden ‘De Verbannen Koningin’. Maak je maar op voor een verhaal waarbij je op het puntje van je stoel zit!

Black steekt het verhaal vanaf de eerste pagina ijzersterk in. We zijn terug in de ‘menselijke’ wereld waar Jude in ballingschap zit. Ze brengt haar dagen door voor de televisie en probeert haar leven enigszins voort te zetten door haar steentje bij de dragen in het vinden van ‘niet-menselijke’ wezens. Maar er knaagt iets aan haar, en daar moet ze mee aan de slag. Black zet Jude neer zoals we haar kennen: adrem, stoer, maar in dit verhaal ook zeer kwetsbaar. De dappere strijder die we in de eerste twee boeken voorbij zien komen, blijkt over een klein hartje te bezitten dat ze graag beschermt. Een mooie karakterontwikkeling die dit boek vanaf het begin een avontuur maakt om het te lezen. Je wilt weten hoe het verder afloopt met Jude, maar ook met haar vrienden. Want als er een ding is dat Black als geen ander onder de knie heeft, is het wel het vertellen van verhalen van bijpersonages. Black brengt ons een verdiepende laag in Elfhame en de verhalen van de bewoners. Meer dan ooit te voren leren we de personages kennen en ontdekken we eindelijk alle geheimen die ze achterhouden.

‘Spannend, meeslepend, geweldig geschreven!’

De schrijfster brengt ons met ‘De Verbannen Koningin’ wederom een prachtig beeldend verhaal. De straten waar de personages doorheen lopen, de strijden die ze voeren, maar in dit boek ook de liefdesrelaties die worden ontdekt, worden overtuigend naar papier gebracht. Een verhaal dat daarnaast ultiem spannend is, want jeetje wat laat Black weer zien dat ze de queen van de plottwisten is. In het eerste deel zagen we dit al verschijnen, in het tweede deel zwakte het een beetje af, maar in het derde deel is Black terug met haar spannende verhaallijn die tot een climax komt in de laatste hoofdstukken. Daarnaast weet de schrijfster een einde te creëren waarin niet alleen alles samenkomt (ik zal niet spoilen), maar ook een einde dat haakt aan het begin en hoe alles is ontstaan.

‘De Verbannen Koningin’ is een spannend, geweldig geschreven en uiterst meeslepend verhaal! Het perfecte derde, en laatste boek, in de serie waar we allemaal zo van zijn gaan houden. Ik hoop dat we de personages nog een keer terug gaan zien in een nieuwe serie van Black!