Recensie: ‘De wrede prins’, Holly Black

We maakten voor het eerst kennis met het schrijftalent dat Holly Black heet in de verhalen die ze schreef met fantasy queen Cassandra Clare. Black, die zelf ook hoge ogen wist te gooien in de fantasywereld brengt ons nu een nieuw, verslavend verhaal: ‘De wrede prins‘.

Toen Jude zeven was, kwam er een vreemde man langs: een man met gekke kleren, puntige oren en een donderstem. Voor Jude wist wat er gebeurde, haalde hij een zwaard tevoorschijn en vermoordde daarmee haar ouders. Jude en haar zusjes moesten met hem mee, ver weg naar het elfenland Elfhame.

Tien jaar later is Jude een opstandige jonge vrouw. Ze heeft het zwaar in Elfhame: ze wordt gediscrimineerd om haar menselijke afkomst en soms zelfs bedreigd. De arrogante prins Cardan is het ergst van allemaal, dus waarom krijgt ze het altijd zo warm als hij in de buurt is? Het tij keert als Jude door Cardans broer, kroonprins Dain, wordt ingeschakeld als spion. Naarmate haar spionnentraining vordert, krijgt ze meer zelfvertrouwen en maakt ze nieuwe vrienden. Eindelijk lijkt ze haar plek te hebben gevonden. Maar in Elfhame is niets wat het lijkt, en wie hoog vliegt, kan diep vallen…

Ik denk dat heel YA fantasy-liefhebbend Nederland een gat in de lucht sprong toen ze hoorde dat ‘The Cruel Prince’ van Holly Black ook in een Nederlandse versie uit zou komen (mijzelf inclusief haha). Uitgeverij Boekerij maakte een prachtige limited edition met gouden paginaranden, mooie illustraties aan de binnenkant en een linnen kaft. Toen het boek op de deurmat viel kon ik dan ook niet wachten om te beginnen met lezen. Zou het boek zo goed zijn als de vorige boeken van Black? Zou het boek, waar in Amerika een hele hype over is ontstaan, mij weten te overtuigen? Met ‘De wrede prins’ brengt Black ons een uniek verhaal in het fantasy genre. Een verhaal over vriendschap, familie en liefde in een magische wereld, dat sprankelt door de beeldende schrijfstijl van de schrijfster.

In ‘De wrede prins’ maken we kennis met Jude, een krachtig personage dat staat voor haar familie en niet bang is om haar mening uit te spreken. Met het hart op de tong brengt ze haarzelf soms in moeilijke situaties, maar het is ook deze manier van doen die haar pittige karakter goed blootlegt en waardoor je haar als lezer al snel in je hart zult sluiten. Met Jude zet de schrijfster een allemansvriend neer, iemand waar je vanaf de eerste pagina mee meeleeft, waar je tegen wilt zeggen dat ze bepaalde dingen wel of juist niet moet doen. Een personage dat op geen één punt begint te irriteren maar waarvan je wilt weten hoe het verhaal verder gaat.

‘Dit boek is fantasy op zijn best: met een pakkende verhaallijn, personage die je meteen in je hart sluit en een verhaal waarin schrijfster Holly Black laat zien dat er nog zoveel mogelijk is in het genre’

Black steekt het verhaal in met een pakkend proloog waarin we Jude zien in de ‘mensenwereld’. Samen met haar twee zussen wordt ze ontvoerd door een man met een zwaard, naar het elfenland Elfhame. Vanaf de eerste pagina weet de schrijfster de spanning goed op te bouwen en een pakkend verhaal neer te zetten. Black neemt je mee naar het magische Elfhame, dat wordt geregeerd door meerdere koningen die neerkijken op alles wat menselijk is. Hoewel het fantasy genre overloopt van de fantasieverhalen met moeilijke ‘verzonnen’ woorden, werelden die je niet helemaal voor je ziet, zet ervaren schrijfster Black een zeer toegankelijk verhaal neer. Ze bouwt haar wereld zorgvuldig op en introduceert moeilijke ‘verzonnen’ woorden mondjesmaat waardoor dit voor de lezer ook goed te begrijpen is. Door de beeldende, vlotte pen van Black worden plaatsen zo gedetailleerd beschreven dat je ze helemaal voor je ziet.

Het verhaal an sich is spannend, pakkend en zal zeker de echte fantasyliefhebber bekoren. Het verhaal is prachtig opgebouwd zowel qua wereld als qua spanning, met een sterk hoofdpersonage en meerdere kleurrijke bijpersonen die het verhaal de body geven die het nodig heeft. De jaren ervaring van Black in het fantasy genre sijpelen door de pagina’s, waar ze laat zien dat ze een ware koningin van de plottwisten is. Meerdere keren zet ze je op het verkeerde been en weet ze je totaal te verrassen met wendingen in het verhaal. ‘De wrede prins’ is dan ook niet alleen een feestje om te lezen maar zal je ook meerdere malen naar het puntje van je stoel brengen.

Het zal geen verrassing zijn dat ik laaiend enthousiast ben over ‘De wrede prins’. De hype die rond het boek is ontstaan in Amerika kan ik dan ook goed begrijpen. Dit boek is fantasy op zijn best, met een pakkende verhaallijn, personage die je meteen in je hart sluit en een verhaal waarin schrijfster Holly Black laat zien dat er nog zoveel mogelijk is in het genre. Dit boek is geen aanrader, maar een must!

Heb jij ‘De wrede prins’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het verhaal vindt.