Recensie: ‘Grace and Glory’, Jennifer L. Armentrout

Als je de naam Jennifer L. Armentrout laat vallen bij fantasieliefhebbers, dan hoor je vaak meteen een lofzang over haar pakkende verhalen over wachters en demonen en krachtige dames die over bijzondere krachten bezitten. De schrijfster brengt ons dit najaar het laatste, spannende deel uit de Harbinger-serie ‘Grace and Glory’.

Trinity heeft de strijd en haar beschermer verloren. Zelfs met demonen én wachters aan haar kant is het niet zeker dat ze de Harbinger kan verslaan. Lucifer terugbrengen op aarde om mee te vechten is een héél slecht idee, maar ze hebben geen keus: hij is de enige die machtig genoeg is. Naarmate Trinity en Zayne een gevaarlijk bondgenootschap aangaan en Lucifer de hel laat losbarsten op aarde, dreigt de Apocalyps. Of ze nu winnen of verliezen, één ding is zeker: niets zal ooit nog hetzelfde zijn.’ (Uitgegeven door Zomer & Keuning, vertaald door Jeannet Dekker).

Armentrout, sinds vorig jaar één van mijn favoriete fantasy schrijfsters. Als er een boek van haar uitkomt dan plan ik meteen een middag vrij om het boek in een zit te lezen, en al helemaal de Harbinger serie, toch wel mijn favoriet door de stoere Trinity, de charming Zayne en alle gebeurtenissen rondom hen. In het vorige boek werden we met een cliffhanger van heb ik jou daar achter gelaten, het was dan ook voor veel fans smachten naar het laatste deel van de serie en ik kan je zeggen: dit boek stelt zeker niet teleur!

We pakken het verhaal een paar dagen later op dan waar we zijn achtergebleven in het tweede deel van de serie. Na een heftige gebeurtenis bevindt Trinity haarzelf in een waar machtspel waarin ze niet weet welke kant ze het beste op kan gaan. Als een oude bekende zijn opwachting maakt in haar leven, staat alles op zijn kop. Maar wie kun je vertrouwen en is iedereen wel wie hij zegt te zijn? Met hulp van haar vrienden Roth en Layla wordt het een iets gemakkelijkere zoektocht. Armentrout brengt ons de Trinity waar we kennis mee hebben gemaakt, maar in dit deel is ze nog krachtiger dan voorheen. Waar ze in de vorige delen nog wel eens leunde op de kracht van Zayne, is Trinity nu degene die iedereen doet verbazen door haar tomeloze en intense kracht. De schrijfster brengt ons dan ook een personage dat mateloos interessant is om te volgen. In dit deel gaat Armentrout ook verder de diepte in met Trinity en zien we onder andere hoe ze omgaat met haar zichtbeperking. Een onderdeel van het personage dat Armentrout met verve weergeeft en waarmee ze laat zien hoe Trinity zonder zicht haar weg in de wereld weet te vinden. Dit geeft het verhaal verdieping door de gevoelens die daarbij komen kijken, maar zorgt er ook voor dat je nog meer een band met Trinity opbouwt omdat je haar nu tot in de laatste details leert kennen. Alsof je samen op een lange ontdekkingreis bent gegaan, binnen de wereld waarin Trinity leeft, maar ook naar volwassenheid.

‘Spannend, liefdevol en een pakkende verhaallijn!’

Armentrout’s schrijfstijl is weer precies goed voor dit verhaal. Ze steekt het vlot in, weet woorden te geven aan de meest lastige emoties en daarnaast er ook genoeg humor in te leggen om het die echte Armentrout vibe mee te geven. Waar ze in de vorige boeken de vaart er goed inhield, zien we in dit verhaal op sommige momenten ook de rust. Iets wat in het begin wat wennen is doordat het verhaal dan een beetje terugzakt, maar gaandeweg fijne momenten worden om de personages en de setting van het verhaal goed te leren kennen. Daarnaast brengt de schrijfster ons een zoet verhaal, waarbij de liefde weer van de pagina’s spat. Hier en daar is het een tikkeltje te zoet naar mijn mening, maar dat ze de chemie tussen de personages met verve naar papier heeft weten te vertalen mag een understatement zijn.

’Grace and Glory’ is een pakkend laatste deel van de Harbinger serie waarin alles samenkomt waar je als fan op zit te wachten: spanning, liefde, humor, een krachtige verhaallijn met dito personages en een schrijfstijl die door een ringetje te halen is zo goed. Ik kan niet wachten om te zien wat de schrijfster ons in de toekomst gaat brengen!