Recensie: ‘Water’, Holly Black

Holly Black, een naam die wat mij betreft in hetzelfde rijtje mag als fantasy queens Cassandra Clare en Jennifer L. Armentrout. Black vermaakte ons al drie boeken lang met haar spannende verhalen over de Faeries en brengt ons nu een nieuw verhaal waarin haar geliefde wereld terugkomt. Tijd om op pad te gaan met Kaye en de Faeries in wederom een uber spannend verhaal van deze schrijfster ‘Water‘.

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is – en gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is ze slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, en roept de hulp in van een mythisch waterwezen. Maar in het land van de Faeries heeft alles een prijs.‘ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Anne-Marieke Buijs).

Holly Black, sinds afgelopen jaar een van mijn favoriete fantasy schrijvers, want jeetje wat een geweldige verhalen heeft ze neergezet in de Elfhame trilogie. Tijd om te beginnen aan een nieuwe serie, wederom in de bekende wereld van de Faeries. Dit najaar brengt de schrijfster ons ‘Water’ het eerste deel van haar nieuwe faerie-trilogie. Kan het tippen aan de vorige serie? Ik kan je daar maar een antwoord op geven: jazeker! Maar het is een heel ander verhaal dan we voorheen van Black hebben gezien.

In ‘Water’ maken we kennis met Kaye, een mateloos interessant maar ook zeker complex personage. Iemand die volwassen wordt in een harde wereld, hier en daar ietwat kinderlijk overkomt en de nodige afstand houdt van de mensen om haar heen. En niet alleen van de mensen in haar ‘wereld’, maar ook van de lezer. Mondjesmaat krijgen we meer over haar te weten, en daarmee ook over de Faeriewereld, waar ze onderdeel van is. Want hoewel Kaye is opgegroeid in de ‘normale’ wereld, vindt haar oorsprong zich terug in de wereld van de duistere faeries. Black presenteert ons een personage zoals we het nog niet eerder van haar hebben gezien. Waar we in haar vorige boeken redelijk snel kennismaakte met de hoofdrolspelers, blijft Kaye een waar mysterie tot halverwege het verhaal. Dit zorgt ervoor dat je met iedere pagina die je omslaat iets nieuws over haar te weten komt, wat het verhaal spannend maakt. Maar helaas is het ook deze manier van verhaalvertelling die er in de eerste helft van het boek voor zorgt dat je niet echt een band kunt vormen met Kaye en meer als een toeschouwer haar verhaal leest, in plaats van dat je er echt in mee wordt genomen.

‘Water’ is een beklemmend en intens eerste deel van de nieuwe trilogie van Black!’

Gelukkig wordt dit gaandeweg het verhaal beter en zien we Kaye als personage ook een mooie ontwikkeling doormaken, waardoor je meer een band met haar gaat voelen. Black stapt in dit verhaal niet alleen af van haar manier van het introduceren van personages, maar brengt ons ook een iets duistere verhaalinsteek. De lugubere details in het boek maken het zeer beeldend (soms een tikkeltje teveel naar mijn voorkeur) en daardoor ook ijzingwekkend spannend. Want als er een compliment moet worden gegeven aan de schrijfster dan is het wel dat ze ons weer een uber spannend verhaal presenteert waarbij je aan de pagina’s gekluisterd zit. Black’s schrijfstijl helpt daar ook veel in, want wat laat ze weer een mooi staaltje schrijfschap zien met vlotte passages om de vaart erin te houden en beeldende, meer uitgerekte momenten om de spanning goed op te bouwen en je een beeld te geven van de wereld waar je je in bevindt.

‘Water’ is een beklemmend en intens eerste deel van de nieuwe serie van Black, een verhaal dat smaakt naar meer. De schrijfstijl, de verhaalvertelling en de ontwikkeling van het personage maken dat je niet kunt wachten tot een tweede deel! En zeker ook door de prachtige vormgeving van het boek door uitgeverij Boekerij, de limited edition met prachtig binnenwerk is een ware traktatie voor iedere boekenliefhebber!