Recensie: Ben je gek, Marian Keyes

Geen geld, geen huis en geen werk. Het leven van Helen Walsh (hoofdpersonage) ligt aardig overhoop. Aan Marian Keyes de taak om het leven van haar geesteskind weer een beetje op de rit te krijgen.

Marian Keyes pende vijf boeken (zes als je het boek over Mammy Walsh meetelt) vol over de verhalen van vijf zussen. Helen Walsh is de jongste zus en sluit daarmee de reeks af. Reden voor Keyes om met een knaller te eindigen, een roman en detective in één! Walsh gaat namelijk opzoek naar een vermist boyband lid die aan het begin staat van een lange tourreeks. Terwijl Helen opzoek is naar de artiest ontdekt ze ook steeds meer over haarzelf. Zo steekt een depressie van een aantal jaren geleden weer de kop op. Deze depressie neemt de overhand in het boek en de gedachten van Helen liggen dan soms ook iets wat zwaar op de hand. Zo is het geen uitzondering om vier pagina’s vol aan gedachten van Helen te lezen.

Keyes gaat ontzettend diep in op details, iets wat je verwacht bij een detective verhaal. Zo omschrijft ze het huis van de vermiste artiest met de precisie van een portretschilder. Als lezer bevind je jezelf bijna in de ruimte waar het verhaal zich afspeelt. Keyes wijkt hier en daar af van de ‘echte’ detective verhalen door hoofdpersoon Helen overal als centraal middelpunt te houden, hierdoor kom je weinig te weten over de artiest waarnaar ze opzoek is. Dit maakt het verhaal enigszins voorspelbaar. Toch stoort dat niet in het verhaal. De verhaallijn over Helen staat als een huis en heeft daardoor ook niet veel zijlijnen nodig. Hoewel de gedachtengangen van Mammy Walsh ook zeer interessant blijven!

Zo omschrijft ze het huis van de vermiste artiest met de precisie van een portretschilder

Het verhaal over Helen Walsh in combinatie met de andere boeken uit de serie van Keyes maakt de serie compleet. De boeken zijn over het algemeen wat zwaar op de hand en niet voor een lezer die opzoek is naar een feel good verhaal. De combinatie detective en roman is een verfrissende slag in serie.

Heb jij Ben Je Gek van Marian Keyes ook gelezen? Laat weten bij het commentaar wat je ervan vind!