Bij de Boekenweek voor Jongeren hoort traditiegetrouw een boekenweekgeschenk in de vorm van het catchy 3PAK schriftje met drie verhalen. Dit jaar nemen schrijfsters Margje Woodrow en Karin Amatmoekrim samen met Youtuber en dichter Joost Klein de taak op zich om drie pakkende verhalen te schrijven, speciaal voor jongeren. En dat hebben ze gedaan! Boekhopper mailde met de schrijvers over hun verhalen en de boeken die zij in hun jeugd hebben verslonden. Vandaag schrijfster Margje Woodrow.
Hoe was het om een kort verhaal te schrijven voor de Boekenweek voor Jongeren?
‘Toen mij gevraagd werd een kort verhaal te schrijven voor 3PAK voelde ik me verrast en onwijs vereerd. Maar ik vond het in eerste instantie ook best spannend, omdat het ook aandacht met zich meebrengt. Voor mijn verhaal, maar ook voor mij als schrijfster van jeugdthrillers. Ik zag het ook als een kans om uit te dragen dat ik voor leesplezier sta. Wat mij betreft mag de focus (nog)meer op leesplezier en het mogen lezen van alle genres komen te liggen. Of het nou een biografie van een voetballer, een thriller, graphic novel of een literaire roman is. Iedereen haalt zijn of haar eigen ding uit een boek. Troost, (h)erkenning, (ont)spanning, hoop of wat dan ook. Lezen mag een beleving zijn, net zoals het kijken naar een film/serie op Netflix een beleving is. Het hoeft niet per se (continu) getoetst te worden of je precies hebt begrepen wat je las of wat je zag. Toch? ;-)’
Hoe is ‘Exposure’ tot stand gekomen? Wat was de inspiratie voor dit verhaal?
‘In de krant zag ik een cartoon van een leraar met een clownshoofd die voor een groep leerlingen stond. De tekst erbij luidde: ‘School is net als een circus, ieder uur een andere clown voor je neus.’ Ik weet nog dat ik hardop lachte. Vond het grappig gevonden. Ik denk dat leraren met een beetje zelfspot hier om kunnen lachen. Maar… ik weet ook dat er op Instagram echt kwetsende foto’s en filmpjes van leraren worden geplaatst en dat vind ik niet oké. Humor is een must in het onderwijs, maar respect voor elkaar is zeker zo belangrijk.’
Hoe zou je ‘Exposure’ omschrijven?
‘‘Exposure’ is een real life, spannend en toegankelijk verhaal waar veel vaart in zit en wat vlot leest. Nou ja, ik hoop dat de lezers mijn verhaal zo ervaren.’
‘Lezen mag een beleving zijn, net zoals het kijken naar een film/serie op Netflix een beleving is’
In ‘Exposure’ is er veel aandacht voor de verschillende kanten van Instagram, is er een boodschap waarvan je hoopt dat lezers die uit het verhaal mee zullen nemen?
‘Allereerst wil ik graag dat ‘Exposure’ met plezier gelezen wordt. Maar ik hoop ook dat het stof geeft tot nadenken. Een soort spiegeltje dat ik de lezers voorhoud. Hoe zou je het zelf vinden als je in zo’n nare setting geplaatst wordt.’
Een 3PAK verhaal is uiteraard geen dik boekwerk van meer dan tweehonderd pagina’s dat we normaal gesproken van je gewend zijn, toch leer je de hoofdpersonages en hun beweegredenen goed kennen in ‘Exposure’, hoe heb je de personages vormgegeven?
‘Hee, dank je! Ik wil graag dat de lezers als het ware in de hoofden van de personages kunnen kruipen. Voordat ik start met schrijven, maak ik eerst altijd een groot storyboard. Wie, wat, waar, wanneer en waarom wil ik helemaal duidelijk hebben. Op die manier beginnen de personages te ‘leven’. Nu heb ik het geluk dat ik als leerkracht veel jongeren heb meegemaakt. Dus ik heb aardig wat karakters leren kennen. Ik gebruik ook weleens de vragen die bij de theezakjes van Pickwick horen ter inspiratie/invulling van een personage. Maar bovenal ontstaan de personages tijdens het schrijven zelf.’
‘Ik gebruik ook weleens de vragen die bij de theezakjes van Pickwick horen ter inspiratie/invulling van een personage’
Je komt zelf uit het onderwijs, heeft dat je geholpen bij het schrijven over (en het verplaatsen in) de leefwereld van jongeren?
‘O ja, zeker! Ik ben met veel plezier leerkracht geweest en wilde een veilige en fijne sfeer in mijn klas. Dan is oprechte aandacht zó belangrijk! Goed kunnen luisteren, bemoedigen, vertrouwen geven en krijgen, emoties aanvoelen; ik geloof dat deze dingen me de leerkracht maakte die ik was. (Naast dat ik chaotisch, een tikkie impulsief en soms te makkelijk was, hoor) Maar goed, mijn ervaring als leerkracht helpt me enorm om te schrijven over de leefwereld en belevingswereld van jongeren. Bovendien ben ik mama van Holly (13) en Micky (16), dus zij (en hun vrienden) maken mij ook wijzer in ‘hun’ wereld. Ook bezoek ik via De Schrijverscentrale veel scholen. Ik ontmoet veel jongeren, ga met ze in gesprek, wil weten wat zij vinden van onderwerpen die ik aanhaal, wat hun boeit, waar ze een hekel aan hebben enzovoort. Ik stel me kwetsbaar op, vertel bijvoorbeeld waar ik in mijn jeugd mee worstelde of waar ik blij van werd. Op die manier delen jongeren ‘hun ding’ ook met mij.’
Had je als tiener al een passie voor lezen? En zo ja, wat was je favoriete boek?
‘Als kind verslond ik de boeken van bijvoorbeeld Roald Dahl, Astrid Lindgren en Jan Terlouw. Tijdens mijn middelbare schooltijd was ik meer bezig met mijn vrienden, sporten, feestjes, songteksten uitpluizen en vooral overal zijn waar het gezellig was. Pas later pakte ik het lezen weer op. Eigenlijk dankzij mijn docent Nederlands, meneer Muller. Hij las iedere les voor en volgens mij liet hij ons redelijk vrij in het kiezen van boeken. Voor hem wilde je wel lezen, ook om tijdens een mondeling met meer te komen dan: ‘Het was een leuk/stom boek’.’
‘Mijn favoriete jeugdboeken waren: ‘Daantje de wereldkampioen’ van Roald Dahl, ‘Belledonne kamer 16’ van Anke de Vries en ‘De Gebroeders Leeuwenhart’ van Astrid Lindgren. Eigenlijk kan ik niet kiezen, want er schieten nu nog meer titels door mijn hoofd zoals ‘Oorlog zonder vrienden’ van Jan Terlouw en ‘Pietje Puk’.’
‘Als kind verslond ik de boeken van bijvoorbeeld Roald Dahl, Astrid Lindgren en Jan Terlouw’
Welk boek raad je jongeren aan om te lezen tijdens de Boekenweek voor Jongeren?
‘Sowieso mijn nieuwste jeugdthriller Buitenspel! haha! Nee, hoor, weet je wat ik jongeren aanraad? Kies vooral een genre waar je van houdt. Wat kijk je bijvoorbeeld graag via Netflix? Daar kun je ook kiezen uit genres.’
Ben je alweer bezig met het schrijven van een nieuwe verhaal?
‘Ja! Ik ben begonnen met het schrijven van ‘Fake Trip’. Het wordt superspannend! En mooi. De inspiratie voor ‘Fake Trip begon met de vraag: wat als iedereen gewoon open en eerlijk is tegen elkaar? Dat je ook met elkaar ellendige, moeilijke, verdrietige dingen deelt waar je mee worstelt. Dat je niet altijd de schijn hoeft op te houden. Zou er dan meer begrip zijn? Zouden jongeren en volwassenen zich dan minder alleen voelen? Of overwint schaamte het? Angst om veroordeeld te worden? Nou ja, door deze gedachten is mijn idee voor Fake Trip ontstaan.’
‘Het verhaal: Een vierdaagse schooltrip naar Barcelona. Iedereen hoopt te chillen op het strand en wil het nachtleven gaan verkennen. Helaas staan er verplichte excursies op het programma. Dan gebeurt er een afschuwelijk ongeluk in de Sagrada Familia. Spanningen in de groep lopen hoog op, zeker wanneer er schokkende filmpjes via Social Media worden verspreid. In een duizelingwekkend tempo komen geheimen bloot te liggen. Maar wat is echt en wat niet? Kunnen Demi en Billy de dader stoppen? Of volgen er meer slachtoffers?’
Als er een boek over jouw leven zou worden geschreven, wat zouden de titel en de verhaallijn dan zijn?
‘Jeetje…. hier moest ik even over nadenken. Opeens wist ik het! ‘Negen’
Ik kom uit een groot gezin. Mijn ouders, vier zussen en twee broers. Met mijn broer Thomas die ook de nodige zelfspot bezit heb ik veel lol (lees: tranen die over wangen rollen van het lachen) als we gebeurtenissen aanhalen uit het verleden (en heden). Een beetje aandikken, drama erin gooien en we kunnen er een briljante serie van maken. Zoveel verschillende persoonlijkheden waar we hilarische, mooie, verdrietige en ook (achteraf gezien) idiote momenten meemaken of hebben meegemaakt.
Veerkracht… dit zal de serieuze ondertoon zijn in het geheel. Want deze eigenschap is op ons allemaal van toepassing.’
Het 3PAK met Margjes verhaal is nu op te halen in de bibliotheek en bij aankoop van een boek in de boekhandel.