Daan Heerma van Voss: ‘Literatuur is een onthullende kunstvorm’

Hij wordt door A.F.Th van der Heijden omschreven als één van de grootste literaire talenten van Nederland, schrijver Daan Heerma van Voss. In 2010 debuteerde hij in het literaire genre met zijn roman ‘Een zondagsman’, na meerdere romans gevolgd door ‘Coronakronieken’ en ‘De bange mens’. Met zijn beeldende, op sommige momenten haast poëtische schrijfstijl weet Heerma van Voss al jaren voornamelijk volwassenen aan de pagina’s gekluisterd te houden. Tijdens de Boekenweek van Jongeren (die hij in 2010 samen met stichting CPNB begon met het onderdeel Literatour) laat hij in 3PAK jongeren kennismaken met de wereld van de literatuur in het prikkelende verhaal ‘Solaro’. Tijd om de auteur te interviewen over het verhaal. 

Daan Heerma van Voss – Fotografie door Mark Uyl

Hoe was het om een verhaal voor 3PAK te schrijven?

“Ik heb het als erg leuk ervaren om een verhaal voor jongeren te schrijven, iets dat ik hiervoor nog nooit had gedaan. Tijdens het schrijven van verhalen let ik niet op een doelgroep, ik schrijf wat ik graag wil vertellen. Maar voor 3PAK is dat anders, daarvoor staat de doelgroep vast. Daarnaast was het voor mij leuk om een verhaal voor 3PAK te maken, aangezien ik zelf aan de wieg heb gestaan van de Boekenweek van Jongeren. In 2010 klopte ik bij stichting CPNB aan met het idee. Het is mooi om het door de jaren heen te zien groeien tot wat het nu is geworden. Om dan nu zelf ook een verhaal te mogen schrijven voor 3PAK, ja dat maakte het extra leuk.”

Hoe is het verhaal ‘Solaro’ ontstaan?

“De verhalen die ik schrijf ontstaan vaak door gebeurtenissen uit het echte leven, zo ook bij ‘Solaro’. Enkele jaren geleden raakte ik via via bevriend met een bankier, al was bevriend destijds misschien een te groot woord. Hij fascineerde mij, vooral doordat hij in de bankenwereld op zoek was naar schoonheid. Dat deed hij door geld uit te geven aan kleding, iets wat zijn passie was geworden. Ik kon hem niet doorgronden, maar merkte dat ik dat wel wilde. Het doorgronden van de vriendschap heb ik uiteengezet in ‘Solaro’. Soms kan fictie de werkelijkheid beter omvatten dan de feiten zelf. Onze merkwaardige vriendschap was dan ook de aanleiding voor het verhaal, dat langzaamaan steeds meer vorm begon te krijgen. Personages werden echt personages, het werd steeds minder hij en ik.”

‘Literatuur voegt wat toe, het zet aan tot denken’

De journalist en de bankier blijven allebei enigszins mysterieus in het verhaal, waarom heb je hiervoor gekozen?

“Ik heb de bankier en journalist bewust mysterieus gehouden, zodat je hun band als lezer niet helemaal begrijpt. In het echte leven zijn de banden tussen mensen ook niet altijd te begrijpen. De band met je familie ontstaat tijdens je geboorte, maar met je vrienden en naasten ontstaan ze min of meer zonder dat je weet waarom. Je volgt eenvoudige weg een stroom. Een onderwerp dat terugkomt in ‘Solaro’ waar het hoofdpersonage ook een stroom volgt, zonder zijn best te doen om die te duiden. Twee mensen zijn deel geworden van een vriendschap die ze niet kunnen doorgronden of begrijpen, een raadsel dat ik in het verhaal intact wilde houden. Ze zoeken allebei iets anders in de vriendschap, maar wat precies?”

‘Solaro’ is de vertegenwoordiging van het literaire genre in 3PAK dit jaar, waarom is het zo belangrijk om literatuur te delen met jongeren?

“Literatuur voegt wat toe, het zet aan tot denken. Verhalen uit sommige andere genres kun je één keer lezen, het zijn platte verhalen. Het boek nog eens oppakken, voegt dan niet zoveel toe. Maar literatuur kan iemand meerdere keren wat bieden. Iedere keer dat je een literair werk leest, wordt er een laag toegevoegd aan het verhaal. Je draagt het met je mee, al kun je de vragen die erin worden gesteld nooit helemaal beantwoorden of ontcijferen. En het verhaal verandert ook met je mee. Literatuur die je leest als je bijvoorbeeld achttien bent, komt heel anders op je over dan wanneer je het leest als je veertig bent, ook als er niets in het boek is veranderd. Dat is wat literatuur kan doen, meerduidigheid bieden en ook verfijning die in andere genres naar mijn mening niet makkelijk te vinden is. Voor mij is literatuur een onthullende kunstvorm. Het onthult iets over wie we zijn en wat we willen.”

Als er een boek over jouw leven zou worden geschreven, wat zouden dan de titel en de verhaallijn zijn?

“Het zou een chaotisch verhaal worden, laat ik dat vooropstellen. De hoofdpersoon krijgt te maken met van alles, zonder echt precies te beseffen wat er gebeurt. Het zou een vermakelijk verhaal zijn, maar erg chaotisch, waarbij je aan het einde van het verhaal denkt: ‘Wat heb ik nou eigenlijk echt gelezen?’. Als titel denk ik aan: ‘Hoe nu verder?’.”

Ben je alweer bezig met een nieuw verhaal en kun je daar al iets over vertellen?

“Ik ben bezig met een roman, het wordt een familieroman. Maar de inhoud… Daar ga ik nog niets over vertellen, dat is strikt geheim!”

Daan’s verhaal in 3PAK ‘Solaro’

‘Een toevallige vriendschap, tussen een journalist en een bankier, die op zoek is naar het perfecte maatpak. Wat is uiteindelijk belangrijker: vriendschap of schoonheid?’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.