Mylo Freeman: ‘Zodra ik weet waar ik over wil schrijven, gaat het snel’

Prentenboeken, ik was er vroeger al helemaal verzot op en nog steeds lees ik ze graag. In een prentenboek gaat de wereld die de schrijver creëert echt leven. Tijdens de Kinderboekenweek mag een prachtig prentenboek uiteraard niet ontbreken. Dit jaar ontfermde schrijfster Mylo Freeman haarzelf over het Prentenboek van de Kinderboekenweek, met een prachtig werk dat ontroert als resultaat! Boekhopper interviewde de schrijfster via mail over het prachtige prentenboek ‘Tweeling!’

Mylo Freeman
Foto gemaakt door: Maikel Thijssen

Hoe was het om het Prentenboek van de Kinderboekenweek te schrijven?
‘Ik heb daar enorm van genoten! Het was natuurlijk even spannend om een mooi onderwerp te bedenken, maar op een gegeven moment werd het me zo ongeveer in de schoot geworpen en ging het eigenlijk als vanzelf. Zodra ik eenmaal weet waar ik over wil schrijven gaat het eigenlijk heel snel en is het vooral een kwestie van ‘bijslijpen’.’

Hoe is ‘Tweeling!’ ontstaan? In het voorwoord draag je het prentenboek op aan Myles en Tanner, waren zij de inspiratie?
‘De inspiratie van ’Tweeling’ kreeg ik via Facebook. Ik had al eens eerder soortgelijke berichtjes zoals die van Myles en Tanner voorbij zien komen, maar nu door alle ‘Black Lives Matter’ ontwikkelingen , raakte het me nog meer. Het berichtje van de jongens ging over ’Twin-day’, een dag waarop kinderen in Amerika hetzelfde gekleed naar school mogen komen. Myles, het witte jongetje had tegen zijn moeder gezegd dat er een jongetje in de klas echt precies op hem leek. Toen zijn moeder de volgende dag met 2 setjes kleren mee kwam naar school, bleek het om een zwart jongetje , Tanner te gaan! Zo’n mooi voorbeeld waarbij kinderen hun vriendschap en niet hun kleur voorop stellen.’

Hoe zag het schrijfproces en illustratieproces voor ‘Tweeling!’ eruit?
‘Ik heb eerst aan het verhaal gewerkt. Voor mij is het belangrijk dat het verhaal een kop en staart heeft. Pas daarna begin ik met de illustraties. Dan begin ik eigenlijk altijd met het illustreren van de cover. Zodra die af is heb ik het geruststellende gevoel dat het boek er eigenlijk al zo’n beetje is. Dan maak ik 12 schetsen (ieder prentenboek bestaat uit 12 dubbele pagina’s) als een soort storyboard om te kijken of het verhaal ook in beeld goed klopt.’

‘Beeld is enorm belangrijk, juist voor jonge kinderen om een boodschap over te brengen’

Etnische diversiteit komt op een prachtige manier naar voren in dit prentenboek, waarom is het voor jou belangrijk om dit in het prentenboek te verwerken?
‘Ik wilde iets maken wat meteen weergeeft waar het over gaat. Beeld is enorm belangrijk, juist voor jonge kinderen om een boodschap over te brengen. Een gelijkwaardige vriendschap tussen een wit en een zwart jongetje in dit geval spreekt boekdelen, om het zomaar eens uit te drukken! :-)’

Wat is jouw favoriete kinderboek?
‘Het zijn er eigenlijk 2: ‘Van de jongen die een eikenhouten stoeltje at’  (Edward van de Vendel en Gerda Dendooven) en ‘Julian is een zeemeermin’. (Jessica Love)’

Als er een boek over jouw leven zou worden geschreven, wat zouden dan de titel en de verhaallijn zijn?
‘Herfstroosjes’ haha! Ik ben een laatbloeier, laat mijn roeping gevonden, laat liefde gevonden en laat kinderen gekregen…’

Ben je alweer bezig met een nieuw verhaal en zou je daar al iets over kunnen vertellen?
‘Ik ben aan het nadenken over een vervolg op ’Tweeling’ en heb al een idee, maar nog niet genoeg om er al iets over te kunnen zeggen. Verder ga ik een avi-leesboek maken met prinses Arabella en illustraties bij een essay van Chimamanda Ngozi Adichie. Dat heet ‘We moeten allemaal feminist zijn’. Genoeg werk aan de winkel!’

Het Prentenboek van de Kinderboekenweek is te verkrijgen in de (online) boekhandel van 30 september tot en met 11 oktober, voor €7,25.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.