Recensie: ‘A Christmas Carol’, Charles Dickens, P.J. Lynch

Het bekendste verhaal over kerst dat al jaren van generatie op generatie wordt verteld, is toch wel ‘A Christmas Carol‘. Menig boekliefhebber heeft het verhaal minstens één keer gelezen of een van de vele filmadaptaties gezien. Het Engelse Walker Books bracht een paar jaar geleden het bekende verhaal uit in een nieuw jasje. ‘A Christmas Carol’ zoals we hem nog nooit eerder zagen, met prachtige illustraties van P.J. Lynch.

‘A Christmas Carol has become as much a part of Christmas as trees, stockings and mistletoe. Ireland’s new Children’s Laureate P.J. Lynch breathes new life into Dickens’s classic ghostly tale for this magnificent paperback edition. Ebenezer Scrooge is a mean old skinflint, and our story opens on a Christmas Eve as cold as his heart. In the dead of night, Scrooge is visited by the tormented ghost of his old friend Jacob Marley. Having led a selfish, miserly life, Marley can find no peace in death: his spirit has wandered the earth for seven years. To avoid the same fate, Scrooge sets off on a hair-raising journey through his past, present and future. Will he see the error of his ways before it’s too late? First published in 1843, P.J. Lynch’s detailed and atmospheric artwork for this lavish, unabridged edition conjures up Dickensian London and its inhabitants with breathtaking immediacy.’

Kerstbomen, schaatsen, chocolademelk en Scrooge. De naam van het eigenzinnige personage uit het bekende verhaal van Charles Dickens ‘A Christmas Carol’ is voor velen onlosmakelijk verbonden met kerst. Illustrator P.J. Lynch blaast het verhaal nieuw leven in met zijn schilderachtige, authentieke illustraties die perfect aansluiten bij de tijdsgeest waarin het verhaal is geschreven.

In ‘A Christmas Carol’ maken we kennis met de eigenaardige Scrooge. Zijn hele leven heeft hij alleen voor zichzelf geleefd, een hand uitsteken naar anderen was vaak al teveel. Hij wordt op zijn manier van leven gewezen door de geest van zijn overleden vriend Jacob. Die hem laat inzien dat zijn koude hart toe is aan wat opwarming. Wat zich ontvouwt is een verhaal waarin Scrooge terugkijkt op zijn leven en de kans krijgt om andere keuzes te maken. Dickens schreef het verhaal al in 1843, maar door de jaren heen is het een verhaal gebleken dat haast tijdloos is. Zijn onderwerpkeuze, poëtische schrijfstijl en de personages zijn hedendaags nog steeds mateloos interessant om over te lezen. De schrijver heeft een verhaal gecreëerd dat geweldig aansluit bij de gedachten van kerst, dat nog meer tot leven komt door de prachtige illustraties van Lynch.

‘Lynch brengt met zijn illustraties het iconische verhaal tot leven!’

Lynch die meerdere prijzen won voor zijn adembenemend mooie illustraties laat het iconische verhaal van Dickens tot leven komen. Zijn schilderachtige illustraties verbeelden illustratie voor illustratie belangrijke gebeurtenissen in het leven van Scrooge en geven daarnaast een gezicht aan de personages die we al decennia lang kennen. Wat ik erg leuk vind aan Lynch’s manier van illustreren is dat hij het verhaal eer aan doet door zijn illustraties aan te laten sluiten bij de tijdgeest waarin het is geschreven. Geen moderne personages met idem dito kleding, maar authentieke klederdracht en schilderachtige decors. Dit zorgt ervoor dat je vanaf de eerste pagina meteen in het verhaal zit. Lynch brengt het verhaal dan ook niet alleen tot leven, hij zorgt dat het bij je blijft nog lang na het omslaan van de laatste pagina.

‘A Christmas Carol’, geïllustreerd door Lynch is een ware traktatie voor iedere fan van Charles Dickens. Een verhaal dat prachtig in beeld is gebracht en na al die jaren nog steeds staat als een huis!