Recensie: ‘Alice in Wonderland Sprookjesbox’, Anne Laval

Alice in Wonderland, een favoriet sprookje van veel kinderen (en stiekem ook volwassenen, yours truly included!) Maar hoe zou het zijn als je zelf kan bepalen hoe het verhaal afloopt? Welke personages zou Alice bijvoorbeeld tegenkomen en zou de Hartenkoningin echt zo gemeen zijn of valt dat wel mee. Anne Laval maakte de toffe ‘Alice in Wonderland sprookjesbox‘ waarbij jij bepaalt hoe het bekende verhaal verloopt.

Een nieuwe knettergekke variant op het Alice in Wonderland verhaal!
Het witte konijn loopt op gympen en heeft een hotdogkraam, de Kolderkat is een sluwe taxichauffeur en de Hartenkoningin rijdt in een roze limousine… Via haar grappige illustraties laat Anne Laval je op een nieuwe manier kennismaken met het bekende klassieke verhaal.

Deze Alice in Wonderland Sprookjesbox is opgedeeld in 20 puzzelstukken waarmee je je eigen verhaallijn maakt. De tweezijdige kaarten kun je omwisselen en omdraaien zodat het verhaal iedere keer een nieuwe wending of een ander einde krijgt. Een kleurrijk spel waarbij je zelf het verhaal vertelt.

Als er iets is wat ik al jaren doe, dan is het wel verhalen verzinnen. Het liefst over personages die al een tijdje bestaan. Hoe zou het bijvoorbeeld zijn als de vader van Belle (van Belle & het Beest) niet naar het Beest zou zijn gegaan, zouden ze dan samen zijn gekomen? Een geliefd personage om verhalen over te bedenken blijft uiteraard Alice uit Alice in Wonderland. Haar wereld is voor mij zo rijk aan fantasie dat je niet anders kunt dan verschillende routes bedenken die ze zou kunnen hebben gelopen. En ik ben daar zeker niet de enige in, Anne Laval bedacht de sprookjesbox van Alice in Wonderland. Een box met twintig puzzelstukken waar je een 2,5 meter lang verhaal mee kunt maken over het bekende personage.

De ‘Alice in Wonderland Sprookjesbox’ is een feest voor de verbeeldingskracht!

Wat mij meteen opviel bij het openen van de box waren de rustige kleuren. Normaalgesproken staan boxen gemaakt voor kinderen bol van de knallende kleuren, maar Laval heeft gekozen om het iets rustiger te houden. Fijn, want zo vallen de personages extra goed op. De illustrator weet met haar schattige illustraties de verbeeldingskracht van de speler goed aan te boren. Ze moedigt aan om buiten de gebaande paden te treden, waarbij het witte konijn onder andere een hotdogkraam heeft en de Hartenkoningin in een roze limo door de straten wordt gereden.

De puzzelstukken zijn aan twee kanten te gebruiken waardoor je zelf je verhaal kunt samenstellen. Zo is er bijvoorbeeld een puzzelstuk met aan de ene kant de Hartenkoningin in bad en zien we, als je het puzzelstuk omdraait, Alice samen met het konijn in het gras liggen. Door de twee ‘lijnen’ met elkaar te mixen ontstaan de leukste verhalen. Ik kan mij goed voorstellen dat het een ontzettend leuk spel is om te spelen voor het slapen gaan, zodat kinderen hun eigen verhaal aan de hand van de puzzelstukken kunnen vertellen, in plaats van voorgelezen te worden.

Ik ben aangenaam verrast door de ‘Alice in Wonderland Sprookjesbox’ van Anne Laval! Een feest voor de verbeeldingskracht en de wereld van de illustraties. Want wat zijn de illustraties tof geworden, minimalistisch en erg schattig. Een aanrader!

Heb jij de ‘Alice in Wonderland Sprookjesbox’ ook al gespeeld? Laat weten bij de reacties wat jij van deze box vindt!