Recensie: ‘Anne of Green Gables’, L.M. Montgomery

Er zijn maar weinig verhalen die je echte evergreens kunt noemen. Je hebt het werk van Jane Austen, Shakespeare, Grimm. Een naam die zeker in dit rijtje thuishoort in L.M. Montgomery. De schrijfster schreef begin 1900 ‘Anne of Green Gables’, en nu meer dan honderd jaar later is het nog steeds een immens populair verhaal. Uitgeverij Wordsworth brengt het verhaal uit in een nieuwe prachtig jasje, als collector’s edition ‘Anne of Green Gables’. Je maakt kans op een exemplaar van dit adembenemend mooie boek. Boekhopper geeft een exemplaar van het boek weg op instagram @boekhopper!

Anne Shirley is an eleven-year-old orphan who has hung on determinedly to an optimistic spirit and a wildly creative imagination through her early deprivations. She erupts into the lives of aging brother and sister Matthew and Marilla Cuthbert, a girl instead of the boy they had sent for. Thus begins a story of transformation for all three; indeed the whole rural community of Avonlea comes under Anne’s influence in some way. We see her grow from a girl to a young woman of sixteen, making her mistakes, and not always learning from them. Intelligent, hot-headed as her own red hair, unwilling to take a moral truth as read until she works it out for herself, she must also face grief and loss and learn the true meaning of love. Part Tom Sawyer, part Jane Eyre, by the end of Anne of Green Gables, Anne has become the heroine of her own story.

Ik ben verzot op klassiekers! Boeken die zijn geschreven in de vorige eeuw, of misschien nog wel eerder. Ze hebben altijd zo’n mooie, lichtjes sugar coated verhaallijnen, die stralen door de prachtige bloemrijke schrijfstijl van de schrijver. Een omschrijving die ook zeker opgaat voor ‘Anne of Green Gables’ van L.M. Montgomery. Hoewel het boek al meer dan honderd jaar uit is, had ik het nog niet gelezen. Maar ik kan je zeggen: dit boek staat vanaf nu hoog op mijn lijstje met favoriete klassiekers! Wat een geweldig verhaal is het!

In ‘Anne of Green Gables’ volgen we de avontuurlijke, vlotte en fantasierijke Anne. Een meisje dat wordt geadopteerd door een familie Cuthbert. Hoewel zij een jongen verwachtte, blijkt Anne degene te zijn die zich graag bij hun familie wil voegen. Terwijl ze aan elkaar wennen komt Anne’s fantasierijke geest goed naar voren, wat haar in veel hilarische situaties brengt. Met Anne zet Montgomery een geweldig personage neer, vrolijk, krachtig en vol kattenkwaad. Zo lezen we dat ze haar haren groen verft en een laxerend wondermiddel in een taart stopt, in plaats van vanille extract. Montgomery zet een personage neer waar je vanaf de eerste pagina vriendinnen mee wordt. Samen ga je op avontuur, ontdek je de aspecten die komen kijken bij volwassen worden en zie je Anne pagina voor pagina meer groeien. De schrijfster is erin geslaagd om haar lezers vanaf de eerste pagina een emotionele band te laten opbouwen met het personage. We zien Anne van een jong meisje naar een volwassen vrouw groeien, meeleven is in dit boek dan ook echt een understatement. Je zult zowel met tranen in je ogen zitten van zowel het lachen, als van het huilen.

‘In één woord: wauw!’

Montgomery die dit verhaal alweer een eeuw geleden schreef, beschikt over een schrijfstijl die heerlijk vlot is op de momenten dat het verhaal wat extra vaart nodig heeft. En prachtig bloemrijk, diepgaand op de momenten waar meer de emotie in wordt gedoken. De schrijfster heeft haarzelf de lastige taak gegeven om een verhaal te schrijven waarin een personage opgegroeid. Wat ‘Anne of Green Gables’ voor mij echter zo goed maakt is dat de schrijfstijl in dienst staan van de groei van het personages. Eenvoudigere taal wordt gebruikt in het begin, als Anne nog jong is. Meer gedetailleerde omschrijvingen worden toegepast naarmate ze ouder wordt. Montgomery past haar verhaal aan op de leefwereld van haar personage en zet daarmee een pakkend en overtuigend verhaal neer.

Dit was mijn eerste kennismaking met ‘Anne of Green Gables’ en jeetje wat een prachtig verhaal is het! Complimenten aan uitgeverij Wordsworth voor deze geweldige collector’s edition. De adembenemend mooi geïllustreerde kaft maakt dit een verhaal om voor lange tijd te koesteren! Ik kan niet wachten om een nieuw verhaal te lezen in de collector’s edition reeks van de uitgeverij. Al hun pareltjes zie je hier.