Recensie: ‘Borealis’, Marloes Morshuis

Tijdens de bekende ‘Nederland Leest’ maand staan bibliotheken door het hele land in het teken van duurzaamheid. Een onderwerp dat nu hyper actueel is met alle klimaatstakingen. En bij een feestmaand mag uiteraard een mooi boek niet ontbreken! Als geschenk voor Nederland Leest wordt een heruitgave van ‘Borealis’ van Marloes Morshuis uitgedeeld door bibliotheken aan kinderen uit groep 7 en 8, en vmbo-studenten uit leerjaar 1 en 2.

‘Joppe is ontvoerd, en niet alleen hij. In het koude, afgelegen Borealis zijn honderdtachtig kinderen uitverkoren voor een bijzondere toekomst: zij worden opgeleid om een dreigende klimaatramp te overleven. Maar zitten de kinderen daar wel op te wachten? Terwijl de lange en oude winter voor de deur staat, doet Joppe er alles aan om zijn vrijheid terug te krijgen…’

Jeugdboeken over het klimaat. Ik moet zeggen dat ik ze niet heel vaak voorbij zie komen. Soms speelt een klimaatverandering een kleine rol op de achtergrond, maar vaak wordt het klimaat alleen behandeld om te omschrijven waar een hoofdpersoon zich op dat moment bevindt. Marloes Morshuis pakt dit helemaal anders aan en geeft het klimaat een hoofdrol in ‘Borealis’. Een spannend verhaal, met de nodige grappige momenten, dat je door haar vlotte schrijfstijl binnen een mum van tijd uit hebt!

Laten we eerst beginnen bij de schrijfstijl. Ik had zelf nog geen werk van de schrijfster gelezen, maar ben positief verrast door ‘Borealis’. Morshuis weet een pakkend, prikkelend en boeiend verhaal neer te zetten vanaf de eerste pagina. Haar schrijfstijl is vlot doch gedetailleerd. Voor de schrijfster geen ellenlange passages met gedachtengangen, maar pakkende, korte dialogen en beschrijvingen, precies goed voor dit verhaal.

‘Het verhaal is prachtig en uniek’

Het verhaal ansich is prachtig en uniek. Het deed mij in het begin wel een klein beetje denken aan ‘de club van lelijke kinderen’ door de ‘bewakers’ die bij Borealis staan. Maar Morshuis slaat al snel een hele andere weg in waardoor de verhalen niets meer met elkaar gemeen hebben. Het unieke van dit verhaal zit hem erin dat de schrijfster de hoofdpersonen in haar boek laat nadenken over het natuur en het klimaat, over de veranderingen die hier door mensen in worden gemaakt. Het zet de lezer aan het denken.

Daarnaast is dit ook een ontzettend spannend boek! Ik had in het begin het idee dat het meer een avonturenboek zou worden, maar boy oh boy wat heeft de schrijfster een spannend boek neergezet. Een verhaal dat je maar moeilijk weg kunt leggen. (ik heb het verhaal dan ook in een middag uitgelezen). De schrijfstijl van Morshuis speelt hier zeker een grote rol in. Ze is een ware koningin in het achterhouden van informatie, informatie mondjesmaat aan de lezer geven en daardoor een verhaal neerzetten dat je op het puntje van je stoel houdt!

‘Borealis’ is niet alleen prachtig geschreven en erg spannend, het kaart ook een probleem aan dat kinderen en jongeren de afgelopen tijd erg bezighoudt. Ik heb genoten van dit boek! Leuk detail: voor het vervaardigen van het boek is gekozen voor een duurzame productie. Het papier is 100 procent gerecycled, de gebruikte inkt biologisch en de verdeling is vernis op waterbasis. Dat maakt het dan niet alleen een boek over duurzaamheid, maar ook een duurzaam, milieusparend productieproces.

Heb jij ‘Borealis’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!