Recensie: ‘Bram en het droomengeltje’, Lucinda Riley en Harry Whittaker

We kennen haar allemaal als de vrouw achter de mega bekende ‘Zeven zussen’ serie, die als warme broodjes over de toonbank vliegen. Lucinda Riley laat zien dat zij een ware creatieve duizendpoot is en brengt ons een mooi kinderboek, samen met Harry Whittaker en illustrator Marie Voigt. Maak je maar op voor een verhaal om wederom verliefd op te worden, ‘Bram en het droomengeltje‘ is een pareltje zoals we van Riley gewend zijn.

‘Bram is heel blij met zijn nieuwe kamer in zijn nieuwe huis, maar hij vindt de verhuizing naar het platteland ook wel erg spannend. Als hij ’s nachts wakker wordt van een griezelig geluid, wil hij het liefst weer terug naar de stad. Gelukkig heeft droomengeltje Lot zijn wens gehoord, en zij weet al precies hoe ze Bram kan helpen…’

Droomengeltjes die ’s nachts luistert naar de wensen van de mensen op aarde. Ze helpen om nare nachtmerries te verdrijven, laten je thuisvoelen in een nieuwe omgeving en zorgen dat enge geluiden ’s avonds verdwijnen. Precies wat hoofdpersoon Bram in ‘Bram en het droomengeltje’ nodig heeft. Riley laat met dit boek een hele nieuwe kant van haarzelf zien en dipt voor het eerst haar tenen voorzichtig in het water van het kinderboekengenre, samen met ervaren kinderboekenschrijver Harry Whittaker. En dat werpt zijn vruchten af, de twee hebben een kinderboek neergezet waar je in een mum van tijd ademloos doorheen vliegt.

In ‘Bram en het droomengeltje’, maken we kennis met twee hoofdpersonages: Bram en engeltje Lot. Waar Bram een ietwat verlegen jongen is die vindt dat hij alles zelf moet oplossen, is Lot een stoere engel die het liefst de hele dag mensen helpt. Als ze Bram om hulp hoort vragen aarzelt ze dan ook geen moment en hopt ze over de wolken naar beneden naar hem toe. De twee schrijvers brengen je dichtbij de personages doordat je als lezer als een vogel boven het verhaal hangt. Je leest over de enge geluiden die Bram ’s avonds hoort in zijn nieuwe huis en de magische momenten van Lot. De combinatie van de twee zorgt voor een catchy verhaal dat voor de jongste onder ons ook zeker spannend zal zijn. Riley en Whittaker hebben zich helemaal verdiept in de wereld van kinderen en diens angsten en brengen een verhaal dat perfect aansluit bij de doelgroep. Een verhaal met tevens een aantal mooie boodschappen, het is en blijft een Riley uiteraard! Zo leren de twee schrijvers kinderen spelenderwijs dat het oké is om soms bang te zijn, dat ze hun angsten moeten delen en dat ze veel sterker zijn dan ze denken. Prachtige onderliggende lessen die dit het perfecte voorleesboek maken.

Een boek om bij weg te dromen!’

Het is daarnaast vooral de schrijfstijl van de twee die dit boek laat stralen. We kennen de beeldende, soms haast poëtische vertelstijl van Riley en dat brengt ze samen met Whittaker ook in dit boek naar voren. Zo schrijft ze bijvoorbeeld: ‘Dromen kunnen de sleutel zijn tot gouden paleizen. Je kunt er in de ruimte zweven en zelf een tijdreis maken. Soms komen mensen door dromen op geweldige ideeën, die hen helpen wanneer ze weer wakker zijn.’ Deze pakkende schrijfstijl in combinatie met de schilderachtige illustraties van Voigt, die de droomwereld van Bram en Lot tot leven brengt, zorgt voor een prentenboek waarin iedere pagina een cadeautje op zichzelf is.

‘Bram en het droomengeltje’ is een heerlijk vlot, magisch en gelaagd verhaal dat de jongste onder ons zeker niet teleur zal stellen (en diens ouders ook niet). Een verhaal om voor te lezen en nog lang te koesteren. Ik ben benieuwd naar de volgende avonturen van Riley en Whittaker!