Recensie: ‘Clementine & Rudy’, Siobhan Curham

Street-art, toch wel één van mijn favoriete vormen van kunst. Je komt het vaak op de meest onverwachtste plekken tegen: op een station, op een muur in een woonwijk of in een pittoresk steegje. Schrijfster Siobhan Curham blijkt ook een grote liefde te hebben voor street-art, het vormt het begin van een prachtige vriendschap tussen de personages in ‘Clementine and Rudy‘. Een boek waarin vriendschap, creativiteit en het volgen van je dromen wordt gevierd.

When the two girls meet, they immediately forge a friendschip that proves to be inspiring to them both. Clementine and Rudy may be from very different backgrounds, but together they tackle the difficulties each has at home ad aim to change the unfairness they see in the world.’ Dit boek is in het Engels, uitgeverij Walker Books

Een dichteres die haar problemen thuis vertaalt naar mooie gedichten. Een street-art kunstenares die haar frustraties samenvat in de meest indrukwekkende street-art. Op het eerste oog lijken Clementine en Rudy niets met elkaar gemeen te hebben, ze zijn in alles het tegenovergestelde, toch hebben de twee meer gemeen dan op het eerste oog lijkt. Beide worstelen met hun thuissituatie, beide vertellen hun verhaal door middel van kunst en beide zijn opzoek naar een goede vriendin om mee te lachen en hun hart te luchten. Als Clementine en Rudy elkaar ontmoeten door hun kunstvormen worden ze meteen vrienden. Die samen een missie hebben: de oneerlijkheid in de wereld laten zien.

Siobhan Curham brengt met ‘Clementine and Rudy’ een pakkend, uniek verhaal, dat schittert door de verfijnde schrijfstijl van de schrijfster. Curham heeft een goede balans gevonden tussen het schrijven van een vlot verhaal met daarbij oog voor diepere lagen. Daarnaast heeft ze voor beide hoofdpersonages een eigen stem gevonden, hoewel hun verhalen enigszins synchroon lopen, weet je precies wie er aan het woord is. Curham beschrijft het verhaal namelijk vanuit twee perspectieven. Deze prachtige mozaïekvertelling zorgt ervoor dat je de meiden goed leert kennen en een mooi beeld krijgt van het verhaal.

‘Een uniek, pakkend verhaal dat vriendschap viert’

Curham heeft met ‘Clementine and Rudy’ een uniek verhaal neergezet dat zich compleet focust op vriendschap. Waar in veel YA-boeken een crush of relatie centraal staat, zet de schrijfster iets compleets nieuws neer: een verhaal dat vriendschappen viert en laat zien hoe belangrijk ze zijn. En dat is zeker niet het enige mooie aan dit verhaal. De schrijfster heeft een paar prachtige onderliggende boodschappen in het verhaal verwerkt zoals: ‘je bent oké zoals je bent’, ‘spreek jezelf uit’, ‘laat je creativiteit vieren’. Het zijn deze boodschappen die dit unieke verhaal voor mij naar een nog hoger niveau tillen.

Is dan alles aan dit verhaal helemaal geweldig? Naarmate het einde volgt, merk je dat er niet genoeg tijd is om een aantal losse eindjes aan elkaar te knopen. Zo zouden de meiden meedoen aan een wedstrijd, maar is daar maar weinig over te lezen. En blijft een mysterieuze andere street-art kunstenaar ook echt mysterieus, hoewel er contact is tussen hem en Rudy kom je niets over hem te weten. Dit laat je als lezer wel met een aantal vragen achter.

Desalniettemin heb ik erg genoten van dit verhaal. Het is uniek door de prachtige verhaallijn van een vriendschap, door de kunstvormen die met zoveel precisie worden omschreven dat je ze voor je ziet en de pakkende schrijfstijl van Curham.

Heb jij ‘Clementine and Rudy’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!