Recensie: ‘Cleo & Bast’, May-Britt Mobach

Als er iets is waar ik naast boeken en films een passie voor heb, dan is het wel mode. Ik kreeg het vroeger met de paplepel ingegoten door de fashion queen die mijn moeder is. Mijn mode-opvoeding bestond dan ook grijsdraaien van dvd’s met documentaires over Karl Lagerfeld, Coco Chanel en Steve Madden, en het lezen van biografieën over ander mode-iconen. Als er een boek verschijnt over mode, dan is er dan ook maar een ding wat ik denk: ‘Die moet ik lezen!’. Precies de gedachte die ik had toen ik las dat modetijdschrift icoon May-Britt Mobach haar eerste boek zou uitbrengen. Het geweldig geschreven verhaal ‘Cleo & Bast‘ met veel fijne fashionmomenten.

‘Bast heeft als poes in een vijfsterrenhotel in Parijs een heerlijk luxe leventje. Ze krijgt aandacht van alle gasten, drinkt haar water uit een zilveren schaaltje en wordt verwend met verse vis uit hun driesterrenrestaurant. Fantastisch! Maar als de elegante poes Cleo (die eigenlijk Cleopatra heet, maar dat vindt Bast veel te veel eer voor een gewone boerenpoes) ook in het hotel komt wonen, moet Bast opeens alle aandacht met haar delen. Dat is even wennen… Dan wordt er een schilderij gestolen uit het Louvre en worden Cleo en Bast door hoteleigenaresse Madame ingeschakeld om het mysterie op te lossen. Maar daarvoor moeten ze wel samenwerken. Gaat dat lukken?’

Parijs, de favoriete stad van menig modeliefhebber als decor, twee pluizige katten in de hoofdrol en een scala aan kleurrijke personages die het compleet maken. ‘Cleo & Bast’ van May-Britt Mobach, met illustraties van Sonia Menti, bevat het allemaal. Wat heeft deze schrijfster een pakkend, prachtig verhaal neergezet!

In ‘Cleo & Bast’ maken we kennis met de twee katten Cleopatra (Cleo) en Bast die samen in een luxe vijfsterrenhotel in Parijs wonen en daar het ene naar het andere avontuur meemaken. Mobach neemt ons mee naar het begin waarin de twee katten elkaar ontmoeten, naar de avonturen die ze samen beleven en de knotsgekke situaties die zich voltrekken in het hotel. Voor haar eerste kinderboek heeft de schrijfster haarzelf geen makkelijke taak gegeven, een boek schrijven vanuit het perspectief van een kat. Maar Mobach is er met vlag en wimpel in geslaagd om een verhaal neer te zetten dat schittert door dit unieke perspectief en pakt vanaf de eerste bladzijde. Dit is toe te schrijven aan haar vlotte, beeldende pen. De schrijfster brengt je dichtbij haar personages, hun gedachtes en zorgt ervoor dat je zo als snel een band opbouwt met de twee katten. Vooral ook omdat ze hun gedachtes niet altijd kenbaar kunnen maken aan anderen, maar wel aan de lezer, waardoor je het idee hebt dat je samen op avontuur gaat.

‘Een pakkend debuut in het kinderboekengenre’

Het verhaal komt nog meer tot leven door de prachtige illustraties van Sonia Menti. Ze weet als geen ander de mode-vibe in dit boek te vangen door met modeontwerper-achtige illustraties (zoals je ze een ontwerper ook ziet maken om zijn creaties naar papier te vertalen), met daarbij oog voor de leefwereld van kinderen. Zo zien we veel humor terugkomen in de illustraties, zijn eigenaardigheden uitvergroot en zijn de katten zo geïllustreerd dat ze een groot knuffelgehalte hebben. Daarnaast kun je zien dat de illustrator en de schrijfster elkaar goed aanvoelen, het verhaal loopt naadloos over in de illustraties en zorgt voor een boek dat bruist, beeldend wordt en hoe cliché het ook mag klinken, een echte pageturner is. Met dit boek is het niet alleen benieuwd worden naar hoe het verder gaat met de twee katten, maar ook wat voor creatie Menti erbij heeft gemaakt.

Ik ben meer dan positief verrast door ‘Cleo & Bast’, mijn mode/boekenhart gaat er zeker harder door kloppen. Mobach neemt je mee in de wereld van de mode door de ogen van twee unieke hoofdpersonen, laat je meegenieten van alle knotsgekke avonturen en brengt je helemaal in de sfeer van Parijs. Dit in combinatie met de illustraties zorgt voor een knaller van een kinderboeken-debuut. Een boek dat niet alleen leuk is voor kinderen, maar ook zeker voor volwassenen. Ik kan dan ook niet wachten om het volgende boek in de serie te lezen (laten we met zijn alle heel hard hopen dat die er gaat komen!)

Heb jij ‘Cleo & Bast’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!